Scandlines’ GR12-færger genopstår på Fayard
NYBYGNING: De to et halvt år forsinkede nye Gedser-færger er nu strippet for overvægt og fejlbehæftede installationer og er dermed klar til genopbygning til en længe ventet premiere i 2015.
Det er oplagt at sammenligne Scandlines’ stærkt forsinkede tyske nybygningsprojekt, der skal opgradere Gedser-Rostockruten med to nye færger, med bygningen af Berlin Brandenburg Airport. Den tyske lufthavn 18 kilometer syd for landets hovedstad skulle have været indviet i 2010. Men mangelfuld planlægning og dårligt udført arbejde har foreløbigt skubbet færdiggørelsen til 2015.
Det er Scandlines’ project manager, skibsingeniør Lars Jordt, der drager sammenligningen, efter at det nu er næsten otte år siden, at han første gang blev en del af nybygningsprojektet ”GR12” (Gedser-Rostock 2012).
Som projektnavnet antyder, skulle de to nye færger, P+S Werften #502 og #503, have været klar til at erstatte Gedser-Rostockrutens to forhenværende Storebæltfærger i 2012. Men alvorlige konstruktionsfejl i de tidlige byggestadier på det tyske P+S Werften, som siden også gik konkurs, ændrede den plan radikalt.
Det er Scandlines’ project manager, skibsingeniør Lars Jordt, der drager sammenligningen, efter at det nu er næsten otte år siden, at han første gang blev en del af nybygningsprojektet ”GR12” (Gedser-Rostock 2012).
Som projektnavnet antyder, skulle de to nye færger, P+S Werften #502 og #503, have været klar til at erstatte Gedser-Rostockrutens to forhenværende Storebæltfærger i 2012. Men alvorlige konstruktionsfejl i de tidlige byggestadier på det tyske P+S Werften, som siden også gik konkurs, ændrede den plan radikalt.
Læs hele artiklen her