23948sdkhjf

Nye Gedser-færger et stort projekt for Fayard

VÆRFTER: 500 mand er på opgaven, når genopbygningen af Scandlines’ to ”Stralsund-færger” for alvor tager fart om et par uger på Fayard.
Fayard har i øjeblikket 250 mand på opgaven med at ombygge og færdiggøre Scandlines’ to nye Gedser-færger. Eller rettere udgøres langt de fleste af de 250 mand af medarbejdere fra de mange underleverandører, et moderne værft i dag reelt udgøres af. Og indtil videre har det mest drejet sig om nedbrydning af de mange problematiske installationer som særligt den første af færgerne, foreløbigt kaldet byggenummeret 502 fra det lukkede Stralsund-værft, har døjet med. 

Men Fayards projektchef Bjørn Wienigk vurderer, at om et par uger, når genopbygningen for alvor tager fart, så er op imod 500 mand fordelt på de to færger. Byggenummer 502 ankom til Fayard 18. juli efterfulgt af byggenummer 503 23. juli. Selv om Scandlines, belært af den problematiske byggeproces af de to færger, der begge skulle have været indsat i første halvdel af 2012, har nøjes med at udmelde, at færgerne er endelig klar i 2015, pejler værftet på mellem 10 til 14 måneder til projektet.

Projektet ledes fra Scandlines’ site office, der deler etage med et hold på fire fem mand fra Blohm + Voss. Det tyske Hamborg-værft havde skibene omkring, da de havde lavet en hensigtserklæring om at skulle foretage ombygningen. Imidlertid viste det sig, at de ikke kunne tilbyde at gennemføre opgaven ligeså hurtigt som Fayard. Blohm + Voss havde dog nået at lave så meget af tegningsarbejdet, at Scandlines valgte at købe det. Så nu har det tyske værft etableret sig med en lille projekttegnestue ved siden af site office på det danske værft i Munkebo.

Scandlines har mellem 10 og 12 mand fast placeret på værftet. Langt mere end en reder normalt ville været repræsenteret med under en nybygning. Med her er det også reelt tale om en ombygning, omend i en betragtelig størrelse, hvor rederiet selv ejer skibene og derfor er langt dybere nede i alle processerne.

Søfart besøgte fredag 24. oktober Fayard og Scandlines’ site office. Se galleriet på Søfarts Facebook-side

Nogle af de underleverandører og samarbejdspartnere, der er involveret i projektet:
  • AEC Maritme
  • AIA Architects
  • Blohm+Voss
  • Caterpillar
  • Rolls-Royce Marine
  • SAM Electronics
  • Siemens
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079