Stort Wärtsilä-bidrag til makers list i Skagen
UNDERLEVERANDØRER: Wärtsilä skal levere omfattende fremdriftspakke til to nybygninger hos Karstensens i Skagen.
To nye 78 meter purser seiner/pelagic trawler fiskeskibe, der skal designes af og bygges på Karstensens Skibsværft i Danmark, vil blive udstyret med en komplet fremdrivningspakke bestående af Wärtsilä hovedmotor- og fremdrivningsudstyr.
Det meddeler Wärtsilä i dag i en pressemeddelelse.
Udstyret til det første skib skal leveres i slutningen af 2015, og for det andet skib i sommeren 2016.
Fiskeskibene er blevet bestilt af Lunar Fishing – et selskab i det skotske fiskeproducentselskab Lunar Freezing and Cold Storage Co., Ltd. Skibene skal primært fiske i Atlanterhavet og Nordsøen. Ordren til Wärtsilä blev afgivet i september 2014.
Hvert fiskeskib bliver udstyret med en Wärtsilä 9 cylinder W32 rækkemotor, et Wärtsilä 2-trins gear med PTO (power take off) kraftudtag, akselgenerator, Wärtsilä CPP (controlable pitch propeller) skrue med vendbare skrueblade samt skrueaksellejer og -tætninger og en HP skruedyse (high performance nozzle).
"Disse to skibe vil repræsentere state-of-the-art indenfor moderne fiskeskibe. Skibenes fremragende energioptimering og fleksibilitet, som er muliggjort af det integrerede Wärtsilä fremdrivningssystem, vil give store brændstofbesparelser og større driftssikkerhed," siger Alex Buchan, Skipper & Reder, Lunar Fishing.
Lunar Fishing har været en Wärtsilä kunde i mere end 20 år, og selskabet har flere fiskeskibe med Wärtsilä udstyr.
Wärtsilä oplyser, at den valgte fremdrivningspakke indeholder en række vigtige tekniske faktorer, der var nøgleparametrene i rederens beslutning om at bestille den samlede pakke hos Wärtsilä. Kombinationen af den i markedet velafprøvede Wärtsilä 32 motor (der yder 580kW per cylinder med et meget lavt brændstofforbrug), den nye 2-trins gearkonstruktion, specialdesignet skrue og dyse, sikrer besparelse i skibenes driftsomkostninger, og sammen med skibsskrogets udformning medvirker det til en høj fremdrivningseffektivitet.
Wärtsiläs nye 2-trins gear giver både driftsøkonomiske og miljømæssige fordele for rederen, specielt indenfor avancerede fiskeskibe og andre specialskibe, der opererer med forskellige driftsprofiler (f. eks. pæletræk kontra hastighed). 2-trins gearet af typen SCV 112/2, der er specificeret til de to fiskeskibe, er i øjeblikket det største i Wärtsiläs 2-trins gearprogram.
Gearet er konstrueret, så man kan vælge mellem to forskellige omdrejninger på udgangsakslen og dermed på skruen, som kort fortalt gør det muligt for besætningen at vælge mellem to forskellige og optimale sejlprofiler (høj virkningsgrad på skruen).
Desuden bliver den hydroakustisk støj reduceret, når skibene sejler med lave skrueomdrejninger, hvilket forbedrer mulighederne for at lokalisere fiskene.
Kilde: Wärtsilä
Det meddeler Wärtsilä i dag i en pressemeddelelse.
Udstyret til det første skib skal leveres i slutningen af 2015, og for det andet skib i sommeren 2016.
Fiskeskibene er blevet bestilt af Lunar Fishing – et selskab i det skotske fiskeproducentselskab Lunar Freezing and Cold Storage Co., Ltd. Skibene skal primært fiske i Atlanterhavet og Nordsøen. Ordren til Wärtsilä blev afgivet i september 2014.
Hvert fiskeskib bliver udstyret med en Wärtsilä 9 cylinder W32 rækkemotor, et Wärtsilä 2-trins gear med PTO (power take off) kraftudtag, akselgenerator, Wärtsilä CPP (controlable pitch propeller) skrue med vendbare skrueblade samt skrueaksellejer og -tætninger og en HP skruedyse (high performance nozzle).
"Disse to skibe vil repræsentere state-of-the-art indenfor moderne fiskeskibe. Skibenes fremragende energioptimering og fleksibilitet, som er muliggjort af det integrerede Wärtsilä fremdrivningssystem, vil give store brændstofbesparelser og større driftssikkerhed," siger Alex Buchan, Skipper & Reder, Lunar Fishing.
Lunar Fishing har været en Wärtsilä kunde i mere end 20 år, og selskabet har flere fiskeskibe med Wärtsilä udstyr.
Wärtsilä oplyser, at den valgte fremdrivningspakke indeholder en række vigtige tekniske faktorer, der var nøgleparametrene i rederens beslutning om at bestille den samlede pakke hos Wärtsilä. Kombinationen af den i markedet velafprøvede Wärtsilä 32 motor (der yder 580kW per cylinder med et meget lavt brændstofforbrug), den nye 2-trins gearkonstruktion, specialdesignet skrue og dyse, sikrer besparelse i skibenes driftsomkostninger, og sammen med skibsskrogets udformning medvirker det til en høj fremdrivningseffektivitet.
Wärtsiläs nye 2-trins gear giver både driftsøkonomiske og miljømæssige fordele for rederen, specielt indenfor avancerede fiskeskibe og andre specialskibe, der opererer med forskellige driftsprofiler (f. eks. pæletræk kontra hastighed). 2-trins gearet af typen SCV 112/2, der er specificeret til de to fiskeskibe, er i øjeblikket det største i Wärtsiläs 2-trins gearprogram.
Gearet er konstrueret, så man kan vælge mellem to forskellige omdrejninger på udgangsakslen og dermed på skruen, som kort fortalt gør det muligt for besætningen at vælge mellem to forskellige og optimale sejlprofiler (høj virkningsgrad på skruen).
Desuden bliver den hydroakustisk støj reduceret, når skibene sejler med lave skrueomdrejninger, hvilket forbedrer mulighederne for at lokalisere fiskene.
Kilde: Wärtsilä
Læs også: