MAN Diesel & Turbo lander Car Carrier-ordre
TEKNIK: Norsk-baserede UECC bestiller to LNG-drevne enheder.
MAN Diesel & Turbo betegner selv en ordre på Dual-Fuel anlæg til to kommende bilskibs-enheder til United European Car Carriers som den første af sin slags til bilskibe i verden. Skibene som sådan skal bygges af kinesiske NACKS Shipyard i Nantong. Værftet er et joint venture mellem japanske Kawasaki HI (eksperter i LNG-skibe) og kinesiske China Ocean Shipping Company. MAN Diesel & Turbo skal til hvert skib levere en 8S50ME-GI motor.
Anlæggene vil kunne køre på enten heavy fuel, LNG eller marinediesel. Ifølge UECC er det planen, at skibene på en rundtur i det nordeuropæiske område (ECA) over 14 dage vil kunne sejle udelukkende på LNG. Både med drift af hovedmotor og hjælpemaskineri.
I ECA-sammenhæng vurderes LNG at være det klart reneste løsning, selv om den også er mere pladskrævende på skibene (tankanlæg), hvorved transportudgiften pr. ton øges. Men fordelene ved de markant sænkede emissioner af Co2, SOx og NOx er til gengæld klart udtalte. UECC forventer, at man vil kunne bunkre LNG for en rundtur i Antwerpen.