Fredagsoverblik fra Søfart
UGEN DER GIK: Redaktionen har samlet en række interessante egne og udenlandske artikler fra ugens løb. En uge hvor olieprisen var i centrum på godt og ondt.
Evergas udbygger nybygningsprogrammet med to nye ethantankskibe med LNG motor. De nye skibe skal lukrere på konkurrencedygtige priser på import af amerikansk skifer udvundet ethan til europæiske raffinaderier og petrokemiske producenter.
OW Bunker falder sammen efter uventede store tab på oliehandler. Hvad der i første omgang blev udlagt som direkte svindel af ledende medarbejdere, ser nu i lige så høj grad ud til at skyldes et utilstrækkeligt risk management system.
De prisudsving i olieprisen som nu får OW Bunker i knæ, har være en medvirkende årsag til fremgang i produkttankrederiet TORM, som vinder på større volatilitet og en åbning af den transatlantiske benzin arbitragehandel.
Indenfor samme emne kom den amerikanske olie og gas-mastodont Halliburton OW Bunker til undsætning og beroligede med at de ser stigende oliepriser igen til næste år. Om det kan nå at redde OW Bunker må tiden vise.
Lauritzen flytter fra Sankt Annæ plads i det gamle shipping centrum omkring Amalienborg og Esplanaden i København til mere moderne forhold i hvad der er ved at udvikle til Danmarks nye shippingmekka i Hellerup, nord for København.
DFDS lukker rute mellem Sverige og England og fortsætter ruten mellem Belgien og Skotland.
Og i den lettere kategori: Tre Triple E skibe i et billede er ikke et hverdagssyn. Se billedet på Maersk Lines twitterprofil.