23948sdkhjf

Stor dual fuel-ordre til isbrydende LNG carriers

INTERNATIONAL: Wärtsilä skal levere 54 dual fuel-motorer til russisk-kinesiske arktiske LNG-tankskibe.
Wärtsilä har indgået en ordre af betragtelige dimensioner om levering af selskabets dual fuel-motorer. I alt skal Wärtsilä levere 54 12- og 9-cylindrede 50DF-motorer til DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) i Sydkorea.

Den store dual fuel-motorleverance er til seks 172.000 kbm. store LNG carriere, som DSME har i ordre til Yamal LNG-projektet i det nordlige Rusland. Wärtsilä oplyser, at motorerne kan opereres på både LNG (gas), heavy fuel og marine diesel, men skibene skal dog primært anvende LNG til fremdriften. Hvert skib får et output på 64.350 kW.

Ud over omfanget er ordren også usædvanlig for Wärtsilä i forhold til de seks skibe, der samlet udgør en investering på 2,1 mia. dollars for Yamal LNG, der er et joint venture mellem Teekay LNG og China LNG Shipping (CLNG). Skibene, der har projektnavnet ARC7, bliver således i stand til at bryde is af op til to meters tykkelse. Fremdriftssystemet skal derfor ikke alene kunne opereres med meget varierende output, men skal også sikre den øvrige drift af skibene i temperaturer ned til minus 50 grader celsius.
 
”Denne meget vigtige ordre understreger den ledende rolle, vi har inden for dual fuel-motorteknologi. Introduktionen af vores 50DF-motorer på en LNG carrier tilbage i 2006 startede en trend i industrien, som nu har bevirket, at 65 pct. af alle nybyggede LNG carriers har Wärtsiläs dual fuel-motorer om bord,” siger Lars Anderson, vice president, Wärtsilä Ship Power.

Wärtsilä har aktuelt dual fuel-motorer om bord på 160 skibe world-wide.

Kilde: Wärtsila/Teekay Corp.

Læs også:
Wärtsilä bryder barrieren med LNG-motorordre til bulk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062