Fredagsoverblik fra Søfart
UGEN DER GIK: Redaktionen har samlet en række interessante artikler fra ugens løb. En uge hvor Maersk Tankers købte MR-skibe, der var udskiftning på ledelsesposter og Lampemanden gik online.
Ugen bød på et enligt dansk-relateret skibskøb, da Maersk Tankers er nået til enighed med en græsk reder om overtagelse af fire MR-skibe til levering fra værftet i Korea i 2015. Maersk Tankers har endnu ikke bekræftet købet.
Ugen bød også på to markant udskiftninger på ledelsesposter i det maritime erhverv. Lars Ahrendtsen stopper hos DanPilot og afløses af Gert Frost, mens Rederiforeningens Jan Fritz Hansen forlader Amaliegade efter 33 år som redernes talerør.
De to dominerende motorproducenter på verdensmarkedet var også i fokus. Wärtsilä meldte om øget interesse for LNG motorer, mens MAN Diesel og Turbo leverede verdens største motor. Målt i højden..
Wärtsilä var også på banen i et rent nordisk samarbejde. Danske Maersk Supply Services nybygninger skal udstyres med finske Wärtsilä motorer og bygges på det norske værft Kleven.
I OW Bunker sagaen var det nyeste nye, at datterselskabet OW Tankers flytter sine skibe til et nyt selskab Alba Tankers, hvor skibene skal drives indtil et optimalt videresalg.
Derudover meddelte et andet bunkerselskab, Dan-Bunkering, at de har ansat fem tidligere OW Bunker tradere på et nyetableret kontor i Aalborg. Og de bliver ikke de sidste nyansættelser på kontoret, siger CEO’en.
På portrætfronten kom der endnu en Dagbog fra det Blå Danmark. Denne gang en ung maskinmester, med stor erfaring, som nu sejler på Ro/pax-færgen 'M/V Ask' mellem Letland og Sverige.
Sidst men ikke mindst leveret Søfart en retro-nyskabelse ved at sende den velkendte Lampemand føljeton afsnit ET og TO ud i onlineuniverset. Læs næste afsnit på Søfart.dk på mandag.