Ny Samsø-færge udsættes igen
FÆRGER: Samsø Rederi udskyder overtagelse af færgenybygning efter sidste uges prøvetur. Der viste sig bl.a. problemer med maskineriet.
Samsø Kommune har efter prøvetursforløbene i slutningen af sidste uge måttet udsætte indsættelsen af deres nye færge 'Samsø'. Det nye kommunale rederi Samsø Rederi havde efter et par tidligere forsinkelser ellers lagt sig fast på en levering af den nye LNG-drevne færge i udgangen af denne uge og en indsættelse på øens vestrute mellem Sælvig og Hou fra 18. december.
Overtagelsen er nu udsat, foreløbigt uden en ny datofastsættelse, meddeler Samsø Rederi. Rederiet oplyser, at forsinkelsen skyldes, at færgens fire Wärtsilä dual fuel-motorer præsterede 20 til 30 pct. under det specificerede på prøveturen. Ydermere fejlede en af motorerne helt under prøveturen og kunne ikke udbedres på stedet.
Endelig viste det sig, at der var temperaturforskelle i LNG-tanken – og at hængedækket endnu ikke var helt færdiggjort, oplyser rederiet endvidere.
Vejer 92 tons for meget
Forud for prøveturen blev også den ventede krængningsprøve gennemført, som bl.a. skulle klarlægge den overvægt, som en beregningsfejl, foretaget af værftet i forbindelse med konstruktionen af hængedækket, havde medført. Det viste sig, at 'Samsø' vejer 92 tons for meget i forhold til den specificerede letvægt.
Samsø Rederi forventer dog ikke, at dette får betydning for færgens reelle dødvægtskapacitet. Til gengæld vil den ekstra vægt medføre et marginalt øget bunkerforbrug – hvilket rederiet dog vil blive kompenseret for i kontrakten med Remontowa-værftet i Polen, der bygger den nye færge.
Forsinkelsen betyder, at Samsø Rederi forlænger charteren af færgen 'Ane Læsø' fra Færgeselskabet Læsø. 'Ane Læsø' er normalt ekstra-færge mellem Frederikshavn og Læsø i forbindelse med sommerhøjsæsonen og back up-færge, når Færgeselskabet Læsøs primære færge 'Margrete Læsø' er i dok.
Læs også:
Samsø Kommune overtager færgedrift
Overtagelsen er nu udsat, foreløbigt uden en ny datofastsættelse, meddeler Samsø Rederi. Rederiet oplyser, at forsinkelsen skyldes, at færgens fire Wärtsilä dual fuel-motorer præsterede 20 til 30 pct. under det specificerede på prøveturen. Ydermere fejlede en af motorerne helt under prøveturen og kunne ikke udbedres på stedet.
Endelig viste det sig, at der var temperaturforskelle i LNG-tanken – og at hængedækket endnu ikke var helt færdiggjort, oplyser rederiet endvidere.
Vejer 92 tons for meget
Forud for prøveturen blev også den ventede krængningsprøve gennemført, som bl.a. skulle klarlægge den overvægt, som en beregningsfejl, foretaget af værftet i forbindelse med konstruktionen af hængedækket, havde medført. Det viste sig, at 'Samsø' vejer 92 tons for meget i forhold til den specificerede letvægt.
Samsø Rederi forventer dog ikke, at dette får betydning for færgens reelle dødvægtskapacitet. Til gengæld vil den ekstra vægt medføre et marginalt øget bunkerforbrug – hvilket rederiet dog vil blive kompenseret for i kontrakten med Remontowa-værftet i Polen, der bygger den nye færge.
Forsinkelsen betyder, at Samsø Rederi forlænger charteren af færgen 'Ane Læsø' fra Færgeselskabet Læsø. 'Ane Læsø' er normalt ekstra-færge mellem Frederikshavn og Læsø i forbindelse med sommerhøjsæsonen og back up-færge, når Færgeselskabet Læsøs primære færge 'Margrete Læsø' er i dok.
Læs også:
Samsø Kommune overtager færgedrift