Fredagsoverblik fra Søfart
UGEN DER GIK: Redaktionen har samlet en række interessante artikler fra ugens løb. En uge hvor Søfart gik tæt olieprisens effekt på shipping, markante danske skibssalg og kom helt ind under huden på indonesiske pirater.
En oliepris i frit fald og på vej mod de 60 dollars per tønde Brent betyder store forandringer i shippingmarkedet. Den skal dog længere ned, før verdens største containerreder ser grund til nytænkning af Maersk Lines rutenetværk.
Men effekterne af en oliepris tilbage på niveauet fra fem år siden er allerede begyndt at rulle ind, og branchen håber på mere fragt fremover og ikke mindst produkttankredere ser store ændringer og muligheder i markedet.
Jagten på fragten kan dog få nogle tørlastredere med ældre skibe i flåden til at sætte farten op, og det betyder reelt øget kapacitet på et allerede overfyldt tørlastmarked, frygter Ultrabulk.
Et andet sted i oliebranchen fik Viking Supply Ships en nedslående besked fra Rusland om annulleret boresæson 2015, og dermed står tre af Viking Supply Ships' arktiske offshoreskibe uden kontrakter for den kommende sommersæson.
Fire danske redere meldte i denne uge om tre skibssalg og et skibskøb. J. Lauritzen solgte tørlasteren 'Durban Bulker', Clipper solgte to projektskibe, mens Norden solgte et produkttankskib til et andet dansk rederi, Maersk Tankers.
Andre skibsnyheder var køllægning af Maersk Supply Services Damen-byggede skibe, navngivning af KEM Offshore-nybygning og ikke mindst ændret flådestrategi for Aarhus-rederiet DBB Jack-Up.
Denne uge bød også på et åbenhjertigt interview med Risk Intelligences piratekspert på Sydøstasien også om, hvordan spandevis af javakaffe og tabte pooludfordringer bragte ham helt tæt på piratmiljøet.
I den anden ende af verden meldte Royal Arctic Line om afsked med den mangeårige direktør Jens Andersen. Afløseren er ikke på plads, og det grønlandske selskab giver sig god tid til at lede.
Fra andre breddegrader var der dagbog fra Vestafrika, hvor den østjyske maskinmester Ronni gav indblik i dagligdagen offshore Angola, på Seadrill-riggen 'West Eclipse'.