Skangass skal bunkre Terntanks nye LNG-drevne skibe
LNG: Finsk olieselskab har indgået kontrakt med norske Skangass om ship-to-ship-bunkring af de to nye danske LNG-drevne tankskibe, som olieselskabet får på timecharter fra Terntank i 2016.
Norske Skangass og det finske olieselskab NEOT har indgået leveringsaftale om LNG til de to nybyggede LNG-drevne produkt- og kemikalietankskibe, som NEOT får på timecharter fra Terntank i 2016/17. Kontrakten er en af de første ship-to-ship-LNG-kontrakter i Europa og dækker området Lysekil-Gøteborg-Skaw, skriver Skangass i en pressemeddelelse.
Terntank, der har base i Skagen og i øjeblikket opererer en flåde på ni danskflagede produkt- og kemikalietankskibe, får i 2016 den første af fire LNG-drevne nybygninger leveret fra AVIC Dingheng Shipbuilding i Kina. Skibene i serien bliver de første nybyggede skibe i segmentet, som anvender LNG som bunker.
Det finske olieselskab NEOT har sluttet de første to nybygninger, mens seriens tredje enhed november i år blev sluttet til en længerevarende kontrakt med olieselskabet Preem. Her skal skibet beskæftiges i en fast trade med petroleumsprodukter mellem Preems raffinaderier i Gøteborg og Lysekil til kunder spredt ud over Nordvesteuropa.
Sirius ind på LNG-området med bunkerfartøj
Skangass råder selv over LNG-tankskibe fra det hollandske rederi Anthony Veder. Bl.a. LNG-tankskibet 'Coral Anthelia', som ombygges til også at kunne foretage ship-to-ship-operationer som supplement til den LNG-feeder trade, skibet udfører i Nordeuropa fra Skangass' produktionsfaciliteter i Norge.
Mens Ternstanks kommende LNG-drevne tankskibe bliver de første nybygninger af deres slags, er det ligeledes dansk-placerede svenske tankskibsrederi Sirius Rederi selv langt fremme med en nyskabelse på bunkertankskibsområdet.
Sirius Rederi er således tæt på at kontrahere et LNG-tankfartøj ved hollandsk værft, som skal bygges specielt til at kunne foretage ship-to-ship-bunkring af LNG, samtidigt med at det kan feede LNG rundt i Skandinavien til det stadig stigende antal landbaserede LNG-bunkringsfaciliteter, som er under opbygning eller planlangt her. Projektet er EU-støttet, ledet af den svenske rederiforening og har bl.a. både Preem og Skangass som deltagere.
Læs også:
Terntank, der har base i Skagen og i øjeblikket opererer en flåde på ni danskflagede produkt- og kemikalietankskibe, får i 2016 den første af fire LNG-drevne nybygninger leveret fra AVIC Dingheng Shipbuilding i Kina. Skibene i serien bliver de første nybyggede skibe i segmentet, som anvender LNG som bunker.
Det finske olieselskab NEOT har sluttet de første to nybygninger, mens seriens tredje enhed november i år blev sluttet til en længerevarende kontrakt med olieselskabet Preem. Her skal skibet beskæftiges i en fast trade med petroleumsprodukter mellem Preems raffinaderier i Gøteborg og Lysekil til kunder spredt ud over Nordvesteuropa.
Sirius ind på LNG-området med bunkerfartøj
Skangass råder selv over LNG-tankskibe fra det hollandske rederi Anthony Veder. Bl.a. LNG-tankskibet 'Coral Anthelia', som ombygges til også at kunne foretage ship-to-ship-operationer som supplement til den LNG-feeder trade, skibet udfører i Nordeuropa fra Skangass' produktionsfaciliteter i Norge.
Mens Ternstanks kommende LNG-drevne tankskibe bliver de første nybygninger af deres slags, er det ligeledes dansk-placerede svenske tankskibsrederi Sirius Rederi selv langt fremme med en nyskabelse på bunkertankskibsområdet.
Sirius Rederi er således tæt på at kontrahere et LNG-tankfartøj ved hollandsk værft, som skal bygges specielt til at kunne foretage ship-to-ship-bunkring af LNG, samtidigt med at det kan feede LNG rundt i Skandinavien til det stadig stigende antal landbaserede LNG-bunkringsfaciliteter, som er under opbygning eller planlangt her. Projektet er EU-støttet, ledet af den svenske rederiforening og har bl.a. både Preem og Skangass som deltagere.
Læs også: