23948sdkhjf

Fredagsoverblik fra Søfart

UGEN DER GIK: Redaktionen har samlet en række af de bedste artikler fra ugens løb. En uge hvor Mærsk fortalte om LNG, 'Lady Irina' grundstødte, en danske drone gik i gik luften og årets sandsynligvis sidste skibslevering blev taget.
Mærsk og LNG
Det er ikke lige rundt om hjørnet, at Mærsk gruppen begynder at sætte LNG-motorer i deres store oceangående containerskibe og verdens største rederi har stadig ingen konkrete projekter med LNG i overskriften.

MAN og Wärtsilä opkøb
Både MAN Diesel & Turbo og Wärtsilä er ellers langt fremme med LNG motorer, men retrofit af skibe på havet har også stort potentiale ikke mindst i Nordamerika, mener MAN D&T mens Wärtsilä utvivlsomt også ser potentiale i opkøbet af blandt andre SAM Electronics og Lyngsø Marine.

Drone til dækket
Noget andet med potentiale er det bornholmske Little Smart Things, som vil videreudvikle sin fastvingedrone Cumulus One, så den kan bruges i maritime sammenhænge.

Klimakamp i Lima
Hvorvidt der var droner til klimatopmødet i Lima melder historien ikke noget om, men Rederiforeningen var til stede og kæmpede for maritim ørenlyd mod amerikansk vicepræsident.

Vækst giver bevågenhed
Hjemme under hjemlige himmelstrøg præsenterede Danmarks Rederiforening en ny strategi, som udover visioner og strategiske pejlemærker om vækst også indeholdt konkrete tiltag mod uklarheder i tonnageskatteloven

Grundstødning og bevidst tab af containere
På den anden side af både Store- og Lillebælt blev skroget testet, da grundstøderen ’Lady Irina’ endnu en gang gik på grund i Kolding Fjord, mens man et andet sted i Sydjylland, helt bevidst, sendte containere mod jorden for at teste, hvad de kan holde til.

Status på skibsleveringer
Mindre dramatisk var det, da DBB Jack-Up Services med skibet ’Wind Server’ tog levering af deres første nybygning og dermed sandsynligvis årets sidste danske levering. Status bliver dermed, at Hafnia Tankers kan prale af at være størst på leveringsfronten med hele 19 nye skibe i flåden for 2014.

Tid til at se fremad
Ved slutningen af året er det oplagt at se fremad. Søfarts rundspørge i shipping Danmark viste, at hovedparten af de adspurgte mener, at olieprisen er den altoverskyggende faktor at holde øje med i 2015. 

Der findes dog andre versioner af den sandhed og her er fire alternative bud på, hvad der også kan få betydning i det kommende år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078