Globalt energihandelshus starter fysisk bunkerlevering i Monjasas baghave
BUNKER: Det schweiziske Mercuria Energy Trading bunkerselskab tager aggressivt skridt for at kapre nye shippingkunder i Vestafrika.
Dermed træder et nyt selskab ind på det lukrative og komplicerede vestafrikanske bunkermarked, hvor danske bunkerselskaber, som Monjasa, Endofa og Dan-Bunkering allerede har store markedsandele i det område, som strækker sig fra Elfenbenskysten i vest over Nigeria og ned til Gabon mod syd.
”Vi kender den her region meget godt og ved, hvad vores kunder efterspørger, hurtigt og sikkert udbud, højkvalitetsprodukter og det at undgå unødvendige havnekald og langvarige ventetider,” siger Miguel Fernandez, leder af forretningsudvikling for fysisk levering i Minerva Bunkers.
To egne skibe fra marts 2016
Han vurderer, at Minerva Bunkers med egne skibe og kontrol over bunkerforsyningskæden kan levere højkvalitetsbunkers både effektivt og til rette pris.
Egne skibe dækker i første omgang over det 13.115 t.dv. tankskib 'Sea Lion I' fra 2007. Endnu et bunkerskib af samme størrelse er på vej til Minerva Bunkers' vestafrikanske flåde fra marts 2016, skriver selskabet, der opererer fra Sydkorea, Japan, Singapore, Schweiz, Grækenland, USA og de Kanariske Øer.
Til forskel fra andre maritime bunkerhubs er fysisk bunkerlevering i Vestafrika ikke uden komplikationer. Ud over visse operationelle risici ved at have egne skibe i et farvand kendt for voldelige bunkertyverier er Vestafrika og specielt farvandet ved Nigeria ofte et legalt mudderhul.
Det oplevede Monjasa i 2015, da et indchartret bunkerskib blev arresteret, fordi man manglede dokumentation for angiveligt at have lavet bunkeroperation i nigeriansk farvand. Det har siden marts måned 2015 holdt det Monjasa-chartrede tankskib 'Anuket Emerald' fast for anker ved Lagos. Monjasa har gennem hele sagsforløbet fastholdt, at skibet ikke befandt sig i nigeriansk farvand.
Læs også: Arresteret Monjasa-bunkerskib ramt af nigeriansk bureaukrati