Global CO2-aftale for søfarten? Det ser svært ud

En række afgørende klimaforhandlinger i Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) er ind til videre afsltutet uden enighed om reduktion af drivhusgasudledninger.
Forhandlingerne fandt sted under et møde i IMO's Komité for Beskyttelse af Havmiljøet, hvor euforien fra den reviderede drivhusgasstrategi fra 2023 nu er forduftet.
Det skriver TradeWinds.
IMO har længe været en central aktør i bestræbelserne på at reducere skibsfartens indvirkning på klimaet.
Organisationen har tidligere vedtaget strategier for at mindske udledningen af drivhusgasser fra skibe, men de seneste forhandlinger har været særligt udfordrende.
Mødet i IMO's Komité for Beskyttelse af Havmiljøet havde til formål at nå til enighed om konkrete tiltag, der kunne føre til en betydelig reduktion i udledningerne.
Desværre blev disse ambitioner ikke realiseret, da flere lande, herunder Saudi Arabien og andre olienationer, blokerede for fremskridt.
Disse nationer har ofte været tilbageholdende med at acceptere strenge reguleringer, der kunne påvirke deres økonomier, som i høj grad er afhængige af olieindustrien.
Deres modstand mod mere ambitiøse klimamål har skabt frustration blandt andre medlemslande, der ønsker hurtigere handling for at imødegå klimaforandringer.
Forhandlingerne blev beskrevet som intense og til tider anspændte, da forskellige interesser stødte sammen.
IMO's reviderede drivhusgasstrategi fra 2023 blev oprindeligt modtaget med optimisme, da den blev set som et skridt mod en mere bæredygtig fremtid for skibsfarten.
Strategien indeholdt mål for at reducere udledningerne betydeligt inden 2050, men uden enighed om de nødvendige tiltag for at nå disse mål, er der nu usikkerhed om, hvordan de vil blive opnået.