Forsker: Kinesisk skibsbygning truer norsk sikkerhed

Det er blevet et sikkerhedspolitisk problem, at så mange norske handelsskibe bygges i Kina.
Ståle Ulriksen fra den norske Forsvarets Højskole påpeger i hvert fald, at Norges afhængighed af kinesisk skibsbygning udgør en sikkerhedstrussel.
45 pct. af alle skibe til langfarten i Norge bygges nu i Kina, hvilket ifølge Ulriksen svækker Norges strategiske position og beredskab.
Denne afhængighed kan have vidtrækkende konsekvenser for Norges evne til at opretholde en selvstændig og robust forsvarsstrategi, især i en tid med stigende globale spændinger.
- Vi må tage dette alvorligt. Norge, som er så afhængig af havet, må se på handelsflåden og skibsbygningskapabiliteter som en vigtig strategisk ressource, som vi skal værne om, forklarer Ståle Ulriksen.
Han fortsætter:
- Vi i Vesten har en meget dårligere position nu end for ti år siden," siger Ståle Ulriksen. Han understreger, at det ikke kun er et spørgsmål om økonomisk afhængighed, men også om kontrol over kritisk infrastruktur. Hvis Norge mister evnen til at bygge og vedligeholde sine egne skibe, kan det føre til en situation, hvor landets forsvarsevne bliver kompromitteret.
Ulriksen påpeger, at den nuværende situation kan gøre Norge sårbart over for politiske og økonomiske pres fra Kina.
Hvis der opstår en konflikt, kan Kina potentielt udnytte sin kontrol over skibsbygningskapaciteten til at påvirke Norges beslutningstagning.
Dette kan have alvorlige konsekvenser for Norges nationale sikkerhed og suverænitet. Ulriksen opfordrer til, at Norge investerer i sin egen skibsbygningsindustri for at reducere afhængigheden af udenlandske aktører og styrke landets strategiske autonomi.
Han fremhæver også, at det er vigtigt for Norge at samarbejde med andre vestlige lande for at udvikle en fælles strategi, der kan modvirke Kinas voksende indflydelse i skibsbygningssektoren.
Dette kan indebære investeringer i teknologi og innovation samt styrkelse af samarbejdet mellem vestlige skibsbygningsvirksomheder