Simac-lektor peger på menneskelig fejl efter kollision i Nordsøen
Det tyder på en menneskelig fejl.
Det er i hvert fald udlægningen fra lektor i søret ved Simac Philip Max Cossen efter, at et tankskib og et containerskib bragede sammen i Nordsøen mandag.
Det fortæller han til DR.dk.
Øjenvidner peger på, at vejret var tåget og sigtbarheden dermed nedsat, men da begge skibe er udstyret med radar og AIS-systemer, burde det være noget nær umuligt at overse hinanden.
- Det betyder, at den vagthavende styrmand eller kaptajnen samt en udkig - der skal helst være to på broen samtidig - simpelthen ikke har holdt øje med, hvad der foregik ud af vinduet, siger han.
Lovligt for anker
Tankskibet 'Stena Immaculate' lå for anker 10 sømil ud for kysten, da containerskibet 'Solong' bragede ind i det.
Nu går der undersøgelser i gang, der skal kortlægge det præcise forløb. Det ligger dog klart, at 'Stena Immaculate' lå for anker et sted, der ikke er angivet som skibsrute, og derfor havde lov at ankre op netop der uden at genere den øvrige skibstrafik.
Alarmen lød 9.48 lokal tid. Her efter gik en større redningsaktion i gang, da begge skibe brød i brand efter sammenstødet.
Besætningen på Stena-skibet blev evakueret og er alle i live. Det har Lena Alvling, som er talsperson for Stena Bulk sagt til AFP. Stena Bulk ejer 'Stena Immaculate'.
13 ud af 14 besætningsmedlemmer på 'Solong' blev reddet i land, mens der gik en eftersøgning i gang efter den sidste mand.
Sent mandag aften er den blevet indstillet. Det er ikke lykkedes at finde besætningsmedlemmet, oplyser den britiske kystvagt.
- Efter en grundig eftersøgning efter det savnede besætningsmedlem er personen desværre ikke blevet fundet, og eftersøgningen er afsluttet, siger Matthew Atkinson fra kystvagten ifølge Sky News.
Ingen ondsindede handlinger
To maritime sikkerhedskilder har ifølge Reuters oplyst, at der ikke er nogen tegn på ondsindede handlinger, eller at andre aktører har været involveret.
Efter hændelsen er der fremkommet oplysninger om de to skibe.
Crowley Maritime har oplyst, at tankskibet var lastet med Jet-A1-flybrændstof. USA's forsvarsministerium har bekræftet, at det havde chartret fartøjet, skriver AFP.
'Solong' sejler under portugisisk flag og var blandt andet lastet med 15 containere, der indeholdt natriumcyanid. Det viser en rapport fra Lloyd’s List Intelligence, der udgiver maritime data, skriver BBC.
Hvis man bliver eksponeret for cyanidsalte, kan det blandt andet føre til hovedpine, kvalme og svimmelhed.
Det er ifølge BBC endnu uklart, om der er udledt natriumcyanid i vandet, eller om det er blevet brændt.