23948sdkhjf

Hvem er værftet, der skal bygge Danmarks nye redningsbåde?

Parterne kender hinanden særdeles godt. Intet mindre en 20 fartøjer er tidligere leveret fra det norske foretagende til Danmark

Maritime Partner hedder de.

Den norske virksomhed med hovedkvarter i Ålesund på den norske vestkyst.

Her skal Danmarks syv nye motoriserede redningsbåde til Kystredningstjenesten bygges, efter at FMI satte pen til kontrakten med det norske foretagende tidligere på ugen.

Og det er tale om to parter, der efterhånden kender hinanden ret godt fra tidligere samarbejder. 

Maritime Partner har leveret ikke mindre end 20 fartøjer gennem tiden til det danske forsvar. Og nu supplerer de altså med syv mere, der skal leveres inden 2028. 

Første samarbejde var i form af 13 fartøjer af typen Alusafe 1070 FRB, der er en knap 11 meter lang hurtiggående redningsbåd i aluminium.

Alusafe 1070 FRB

Maritime Partner har tidligere leveret 13 redningsbåde af typen Alusafe 1070 FRB til den danske kystredningstjeneste

  • Længde: 10.78 meter
  • Bredde: 3,1 meter
  • Dybgang: 0,55 meter
  • Maks. hastighed 45 knob 
  • Egenvægt: 5050 kg
  • Motor: 2x Volvo Penta D6

Kilde: Maritime Partner

Anden gang drejede det sig om syv fartøjer af typen Alusafe 1215 FRB, der er et lidt større fartøj på 12,2 meter og stadig udført i aluminium.

Alusafe 1215 FRB

  • Længde: 12,20 meter
  • Bredde: 4,05 meter
  • Dybgang: 1,05 meter
  • Maks. hastighed 40-45 knob
  • Motor: 2xIveco N67 500 TIER III, alternativt: Volvo Penta eller Yanmar

Kilde: Maritime Partner

Den største

Nu er det altså tredje gang, at FMI lægger en ordre hos de norske samarbejdspartnere.

Og denne gang bliver ordren af en lidt anden kaliber.

De syv fartøjer, der nu skal til Danmark, er nemlig omkring dobbelt så store, som dem, nordmændene har bygget tidligere til det danske forsvar.  

Fartøjstypen benævnes Sjøbjørn 71 eller Alusafe 2000. Du kan se skibet i aktion her.

De nye fartøjer måler 21 meter og kan eftersigende sejle 35 knob.

Det er også en ordre, der batter på værftet i Norge.

Fra ledelsen lyder det, at ordren er den største af sin slags i virksomhedens historie.

Virksomheden regner da også med, at den kommer til at skabe arbejdspladser helt frem mod ordrens afslutning i 2028 samt generere lokal vækst og et økonomisk boost for området. 

De syv nye redningsbåde

FMI har netop bestilt syv nye fartøjer af typen Sjøbørn 71 også kaldet Alusafe 2000.

  • Længde: 21,5 meter
  • Bredde: 5,6 meter
  • Dybgang 0,9 meter
  • Egenvægt: 23.500 kg
  • Maks hastighed: 30-35 knob
  • Standardmotor: 2x900/1100 HP

Kilde: Maritime Partner

Millioner på lommen

Og det er da også en glad direktør i Maritime Partner, der ser FMI komme igen med millioner af kroner på lommen til nye fartøjer.

Ordren med de syv netop bestilte fartøjer beløber sig til 341,4 mio. kr. Desuden er der fra Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab afsat 10 mio. kr. årligt fra 2025 og frem til drift og vedligehold.

Om den opgave også havner i Norge er ikke offentliggjort, men kilder tæt på Søfart siger, at det vil være mest naturligt, hvis fartøjerne i de første par år serviceres der, hvor de er bygget. 

- Denne kontrakt afspejler det stærke samarbejde, vi har opbygget gennem årene, lyder det fra Henrik Myklebust, SVP Sales & Marketing hos Maritime Partner.

Også i FMI er man glade for samarbejdet:

- Vi er tilfredse med kontrakten og ser frem til yderligere samarbejde med Maritime Partner vedrørende de nye redningsfartøjer. Fornyelsen vil give Kystredningstjenesten et markant løft i evnen til at løse hele spektret af opgaver under Ministeriet for Fællesskabssikkerhed og Beredskab, siger Kommandør Steen Balslev fra FMI.

2300 arbejdsbåde

Maritime Partner er etableret i 1994 designer og leverer arbejdsbåde, hurtige redningsbåde, patrulje- og datterfartøjer til den internationale maritime, militære og offshore-industri.

I følge virksomhedens egne oplysninger, har den leveret over 2300 både i de 30 år, den har eksisteret. 

Kundekartoteket tæller blandt andet Norges eget forsvar, men også private rederier samt virksomheder indenfor offshoresegmenter har bestilt og fået leveret fartøjer fra den norske virksomhed.

Den aktuelle kontrakt om de syv redningsfartøjer, bliver et samarbejde på tværs af alle afdelinger i Maritime Partner herunder Design, 3D og VR mock-ups, dokumentation og projektarbejde. 

Projektet inkluderer omfattende reservedelspakker, test- og uddannelsesprogrammer samt montage på produktionsfaciliteterne i Ålesund.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078