23948sdkhjf

Forstyrrelser fra afgift mod kinesiske skibe kan øge fragtraterne

Et forslag om afgifter på kinesiske rederier og skibe fra Kina, der lægger til i havneterminalerne i USA, har mandag sendt A.P. Møller-Mærsk til vejrs i det danske C25-indeks.

Under forslaget fra Trump-administrationen vil kinesiske rederier, der lægger til i USA, blive pålagt en afgift på 1 mio. dollar. Også rederier fra andre lande, der sejler med skibe bygget i Kina, vil komme til at skulle betale. Omfanget af afgiften kommer til at afhænge af flådens bestanddel af kinesiske skibe.

Efter nyheden har Mærsk lagt sig i spidsen af C25-indekset med et plus til B-aktien på 4,4 pct. til 12.895 kr.

Forslaget vil forventeligt skabe et hul i fragtkapaciteten og dermed øgede fragtrater, mener Sydbanks senioranalytiker Mikkel Emil Jensen.

- På ruter til USA vil der formentlig komme pres på kapaciteten. Det vil være sværere at finde kapacitet, og det vil påvirke sådan, at der kommer højere rater på ruterne - til dels på grund af de gebyrer, der bliver pålagt, men også fordi der vil komme følgevirkninger på de ruter, ved at asiatiske rederier trækker sig og dermed skaber et hul på kapaciteten, siger han til MarketWire.

- Det kan andre rederier så forsøge at få fyldt ud - formentlig med mulighed for en fortjeneste, fortsætter senioranalytikeren.

Målløs ekspert

Forslaget fra Trump-administrationen vækker overraskelse hos Lars Jensen, der er administrerende direktør i analysehuset Vespucci Maritime, der følger shippingområdet tæt.

I et opslag på Linkedin bemærker Lars Jensen blandt andet, at forslaget lader til at promovere den amerikanske fragtindustri på bekostning af den kinesiske.

Samtidig påpeger han, at forslaget vil blive en kostelig affære for både amerikanske importører og eksportører.

- Givet de seneste fire tumultariske uger må jeg indrømme, at jeg er mere eller mindre målløs efter forslaget fra det amerikanske handelskontor fredag, fremgår det af opslaget på Linkedin.

- Forslaget har til mål at straffe, hvad der ses som kinesisk dominans, og fremhæve amerikansk fragt, fortsætter Lars Jensen.

I sidste ende vil forslaget dog ramme amerikanerne hårdere end nogen andre, forklarer han i en kommentar til opslaget.

- Det mærkeligste er, at de, der støtter forslaget, hævder at gøre det i USA's bedste interesse, selv om virkeligheden er, at USA vil komme til at bære den tungeste byrde.

Samme pointe drager Sydbanks Mikkel Emil Jensen. For selv om forslaget følger retorikken fra præsident Donald Trump om en politisk dagsorden med "America first" (USA først, red.) og en hård retorik over for Kina, vil de økonomiske konsekvenser i høj grad ramme de amerikanske forbrugere.

- Forslaget er en pistol, hvor mundingen peger mod amerikanerne selv. Der er kun én til at betale gebyrerne til rederierne - det er forbrugerne. Højere priser på varer fragtet ind i USA vil også påvirke produkterne og varerne, og det har alt andet lige en negativ betydning for forbrugerne i USA, forklarer han.

Interessenter har til 24. marts til at komme med kommentarer til forslaget fra handelskontoret, fremgår det af forslagsdokumentet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067