Mærsk skal spare endnu engang efter øgede omkostninger
Omkostningerne er atter steget, og derfor skal den danske gigantvirksomhed have fundet sparekniven frem.
Sådan lød det nemlig fra topchefen Vincent Clerc, da han i starten af februar kunne præsentere et ellers flot regnskab i 2024. Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.
Men på trods af det flotte regnskab for A.P. Møller-Mærsk, så er selskabet også gået ind i 2025, hvor udsigterne er usikre - især på containerdriften.
Blandt andet kan en potentiel fred i Mellemøsten betyde en genåbning af Det Røde Hav og dermed give faldende fragtrater. Mærsks samlede omkostninger per fragtet enhed på søfragt siden 2019 er steget med 36 pct.
- Vi skal få det (omkostningsniveauet, red.) tilbage, hvor det var. Villigheden fra kunderne til at betale er ikke vokset meget eller permanent. Så der bliver en omkostningsdimension i shipping, som bliver supervigtig, sagde A.P. Møller-Mærsks topchef, Vincent Clerc.
Omstrukturering af omkostninger er ikke et nyt fokus i A.P. Møller-Mærsk, da Vincent Clerc i tredje kvartal af 2023, lagde vægt på, at besparelserne skulle findes ved de daværende benhårde udsigter for 2024 ved at være 10.000 færre ansatte i virksomheden.
A.P. Møller-Mærsks årsregnskab for 2024 viste dog, at man ved udgangen af året havde 108.160 medarbejdere direkte ansat af Mærsk. Årsgennemsnittet lød på 106.626 medarbejdere, mens tallene for såkaldt fuldtidsansatte fortalte, at Mærsk var gået fra knap 106.000 i 2023 til 105.000 i 2024.
I 2019 fyldte lønninger knap 15 pct. af de samlede omkostninger hos A.P. Møller-Mærsk, hvor de i 2023 og 2024 lød på henholdsvis 17,7 pct. og 17,4 pct.