Første kommercielle ammoniak-totaktsmotor klar til test

Mitsui-værftet i Japan har påbegyndt testfasen for verdens første kommercielle totakts dual-fuel ammoniakmotor.
Det oplyser MAN Energy Solutions i en pressemeddelelse.
Prototypemotoren hedder MAN B&W 7S60ME-LGIM-A (Liquid Gas Injection Ammonia) og er altså nu i testdrift.
Motoren skal efter planen installeres på et 200.000 dwt bulkskib bygget hos Imabari Shipbuilding i et joint venture mellem K LINE, NS United og ITOCHU Corp.
Motoren er også udstyret med MAN Energy Solutions' HPSCR (High Pressure Selective Catalytic Reduction) system for at overholde IMO Tier III-kravene.
- Brugen af ammoniak henimod jagten på CO2-neutral forbrænding - hvilket kan opnås, når der benyttes biobrændstof som pilot fuel - er en betydelig milepæl på vejen mod dekarbonisering, udtaler Bjarne Foldager, leder af totaktsforretningen hos MAN Energy Solutions.
Testfasen omfatter også verifikation af sikkerheden og ydeevnen af MITSUI E&S's uafhængigt udviklede ammoniakbrændstofforsyningssystem samt andre perifere systemer.
MAN Energy Solutions forventer at kunne introducere deres ME-LGIM ammoniakmotor på markedet inden udgangen af 2026.
- MITSUI E&S's test bygger på resultaterne af omfattende encylindrede ammoniakbrændstoftests udført på vores forskningscenter i København, og det er spændende at se dette projekt nærme sig kommerciel realisering, siger Ole Pyndt Hansen, leder af totakts R&D hos MAN Energy Solutions.
Udviklingen af ammoniakmotorer er en del af den maritime industris bestræbelser på at reducere drivhusgasemissioner og opfylde IMO's mål om at halvere CO2-udledningen fra international skibsfart inden 2050.
Ammoniak betragtes som et lovende alternativt brændstof, da det ikke udleder CO2 ved forbrænding.