"Hellere en havneudvidelse med problemer end slet ingen havneudvidelse"
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/121636795.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=2500&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1663&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=439&accessToken=84d5ca082ca7553b0906ff58c3be455181e5eaf927eadf85b2d2fdf6d22ce61b)
Havneudvidelsen i Frederikshavn er blevet kaldt århundredets skandale og kan ende med en milliardregning til kommunens skatteydere.
Noget er gået helt galt i forløbet, en advokatundersøgelse ventes at kaste lys over, om der har været urent trav undervejs og om nogen kan stilles til ansvar, og imens forsøger en ny havneledelse med kommunaldirektør Thomas Eriksen i spidsen at rette op på driften og begrænse tabet.
Men tilbage står – når røgen har lagt sig – at Frederikshavn har fået en stor og topmoderne havn, som skaber en masse muligheder for fremtidig vækst i kommunen.
Formand for Frederikshavn Erhvervsråd, Karl Erik Slynge, vil ikke forholde sig til, hvem der eventuelt har gjort sig skyldig i hvad, og han medgiver gerne, at krisen på havnen er en udfordring for Frederikshavn Kommune. Men han vil også fremhæve, at havneudvidelsen er altafgørende for kommunens fremtidige erhvervsudvikling.
- I Frederikshavn har vi før været i krise og har overvundet den. Det gør vi også denne gang. Havnen er livsvigtig for os, og jeg vil hellere have en stor havneudvidelse med lidt problemer, end slet ingen havneudvidelse, siger Karl Erik Slynge og fortsætter:
- Med havneudvidelsen har vi fået nogle muligheder, som vi ikke havde før. Vi har fået M.A.R.S., der er Europas mest moderne recycling-værft, vi har fået et stort tankanlæg til miljøvenligt skibsbrændstof, vi har fået et LNG-anlæg til flydende biogas, Ørskov har fået plads til en ny flydedok og har indgået aftale om yderligere en dok, og vi har et areal, der vil passe perfekt til et kommende orlogsværft. Det er bare nogle af de positive effekter, der er kommet ud af havneudvidelsen.
![Et udtjent olieproduktionsskib til miljørigtig ophugning på M.A.R.S., Europas mest avancerede recycling-værft. Et udtjent olieproduktionsskib til miljørigtig ophugning på M.A.R.S., Europas mest avancerede recycling-værft.](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/121636798.jpg?t[strip]=true&t[quality]=75&t[crop][width]=2500&t[crop][height]=1500&t[crop][x]=0&t[crop][y]=166&t[resize][width]=1000&t[resize][height]=600&accessToken=c8af36f3e74cbe9a4684df3a61850cb9635c80966dd20e9520ac81c07c46cac2)
Erhvervsrådsformanden peger desuden på, at en havneinvestering bør ses over en 100-årig periode. Den kan ikke forventes at være afdraget på 25 år, som loven foreskriver i dag. For en kommune som Frederikshavn, hvor over 65 pct. af al indkomst skabes af den maritime sektor, er det helt afgørende at udvikle sine havne.
- Uanset hvad, så kommer vi også ud af denne krise, og vi står med en moderne havn, der giver mulighed for erhvervsudvikling, mange nye arbejdspladser, hvoraf flere hundrede allerede er en realitet, og betydelig økonomisk vækst i mange år frem. Det skal helst ikke blive overskygget af de aktuelle genvordigheder, siger Karl Erik Slynge.