23948sdkhjf

Fælles godkendelser ville fremme ny a-kraft

Lokal myndighedsbehandling kan vise sig at være den største forhindring, advarer koreansk professor

En global eller i hvert fald en asiatisk licensordning for de små modulære reaktorer ville gøre livet lettere for alle, når Seaborg Technologies koreansk byggede, flydende a-værker til sin tid efter 2032 søger tilladelse i lande uden stor erfaring med atomkraft.

Seaborgs projekt i samarbejde med et værft i Sydkorea kunne være en attraktiv løsning for mange lande, byer, havne og energitunge virksomheder, som mangler effekt. Man får trukket en pram til kajen med et færdigt kernekraftværk på 200 MW - eller et multiplum - og forbinder den til transmissionsnettet.

Nået så langt er problemet myndighedsbehandling og tilladelser i værtslandet, og det lyder som et ekko af diskussionen hertillands om opstilling af vindmøller.

- Vi behøver en asiatisk licensordning, siger professor Yong Hoon Jeong fra det tekniske universitet KAIST (Korea Advanced Institute of Science and Technology), der samarbejder med ”DTU Centre for Nuclear Energy Technology”.

Høj sikkerhed og mindre bureaukrati

Han foreslår, at myndighedsbehandlingen kan foregå i samarbejde mellem landene i Asien. Forbilledet er EU's typegodkendelser af biler, som i øvrigt baserer sig på FN. Han kan tage sin bil med fra Korea til sit ophold i Lyngby, men han kan ikke køre i den uden at stå i en lang kø for at få et dansk kørekort.

Det koreanske niveau svarer til USA og EU, så der gives ikke køb på sikkerhed.

- Vi ønsker at bevare det høje niveau for sikkerhed og sænke forhindringer for tilladelser, siger Yong Hoon Jeong.

Mobil atomgenerator

Han understreger, at det ikke blot gælder om at forbedre teknologien. Udviklingen af atomkraft skal også være industriel ved at fokusere på lavere omkostninger og samlebåndsproduktion – én om ugen.

Hans vision er tillige mobile mikroværker på 10 MW, der transporteres på en lastbil.

Affaldshåndteringen bliver det enkelte lands ansvar, tilføjer Yong Hoon Jeong. I Korea arbejder man med et slutdepot efter svensk, finsk og schweizisk model.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066