Mærsk med strategiændring: Grønne brændstoffer er for svære at skaffe
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/120902437.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=2048&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1362&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=439&accessToken=e6382e8b4ed392806eb9c747563a10295c3fc25defcb449aef72d4470ac5bea7)
A.P. Møller-Mærsk bliver ikke den samme frontløber på grønne brændstoffer frem mod 2030, som rederiet ellers havde planer om at være.
I sin netop udgivne årsrapport for 2024 afslører Mærsk nemlig at rederiets behov for 25 pct. grønt brændstof frem mod næste årti nedjusteres kraftigt til et sted mellem 10 og 20 pct.
Overgangen til alternative marine brændstoffer som biodiesel, grøn metanol og biometan afhænger især af eksterne faktorer Mærsk i sin årsrapport for 2024
Dermed bliver det altså også et noget længere spring, der skal tages frem mod 2040, året hvor rederiet forventer klimaneutralitet. Det meget ambitiøse mål, der for nylig blev kaldt "urealistisk" i Søfart, ligger 10 år tidligere end den officielle IMO-målsætning omkring 2050.
Men Mærsk forventer altså stadigvæk at nå sine klimamål, selvom de kortsigtede ambitioner for grønne brændstoffer er blevet nedjusteret. Eller gjort "mindre risikable," som rederiet selv omtaler barberingen.
Nyt fokusområde
Mærsk har hidtil lagt sin lid til grønne brændstoffer, og i 2024 introducerede rederiet da også syv nye dual fuel-metanolskibe.
Men manglende produktion og infrastruktur gør det svært at implementere eksempelvis grøn metanol i større kommerciel skala, lyder det i rapporten:
- Overgangen til alternative maritime brændstoffer som biodiesel, grøn metanol og biometan afhænger især af ydre faktorer, som i øjeblikket bremser udbygningen af infrastruktur og kapacitet, skriver Mærsk i årsrapporten.
Hastighed er brændstofforbrug, og det er alfa og omega her i den første etape af omstillingen at få skibene til at sejle langsommere Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i Green Global Future
Derfor varsler rederiet nu også en fokusskifte frem mod 2030. De grønne brændstoffer skal simpelthen fylde mindre på kort sigt:
- Efterhånden som vi modnes på vores rejse og forbedrer vores vurderinger, har vi erfaret, at effektiviteten af vores netværk og aktiver kan spille en langt større rolle i opfyldelsen af vores kortsigtede mål frem mod 2030.
Og som seniorrådgiver i Green Global Future Kåre Press-Kristensen tidligere har redegjort for i Søfart, er netop effektivisering et effektivt instrument at tage i brug for at håndtere lavthængende klimafrugter.
- Hastighed er brændstofforbrug, og det er alfa og omega her i den første etape af omstillingen at få skibene til at sejle langsommere, sagde han dengang.
International opfordring
Men de grønne brændstoffer er fortsat altafgørende for den langsigtede klimaomstilling.
Eksempelvis skriver Mærsk også i sin årsrapport, at Houthiernes angreb i Suez har gjort det nødvendigt at sejle syd om Afrika, hvilket har ført til øgede udledninger af drivhusgas.
Derfor understreger Mærsk også i sin årsrapport, at der er brug for fælles internationale tiltag, der fremmer konkurrencedygtigheden af e-fuels. Her bliver International Maritime Organisation en vigtig spiller:
- Især er der behov for globale regler gennem IMO for standarder for grønne brændstoffer, tidsplaner for udfasning af fossile brændstoffer og implementering af effektive midtvejsforanstaltninger for at lukke den betydelige omkostningsforskel mellem fossile og grønne brændstoffer, skriver rederiet.
IMO skal i foråret forhandle en afgørelse om netop en fuel-standard, som Mærsk efterspørger.
Mens klimamålsætningerne presses ned i Danmarks største virksomhed, går det til gengæld opad på den finansielle side. Mærsk leverede sin tredjebedste bundlinje nogensinde, kun overgået af rekordårene i 2021 og 2022. Det kan du læse mere om her.