23948sdkhjf

Myndighed for Panamakanalen afviser USA's melding om gratis passage

Ifølge USA får skibe lov til at sejle gratis gennem kanal. Ifølge panamansk myndighed er det ikke tilfældet

Der er tidligt torsdag morgen dansk tid modstridende meldinger om, hvorvidt skibe, der er ejet af den amerikanske stat, fremover kan sejle gratis gennem Panamakanalen.

USA's udenrigsministerium skrev således natten til torsdag i et opslag på det sociale medie X, at de amerikanskejede skibe nu kan sejle gratis gennem Panamakanalen.

- Panamas regering har indvilget i ikke længere at opkræve gebyrer for amerikanske regeringsfartøjer, der passerer Panamakanalen, lød det i opslaget.

Her fremgik det også, at USA på den måde årligt vil spare "millioner af dollar".

Torsdag morgen går myndigheden for Panamakanalen (ACP), som står for driften af Panamakanalen, dog i rette med den amerikanske udmelding.

Myndigheden har ikke lavet nogen ændringer af den afgift, der opkræves for passage gennem kanalen, lyder det i en udtalelse ifølge Reuters.

- Med det fulde ansvar er ACP, som den har givet udtryk for, villig til at etablere en dialog med de relevante amerikanske embedsmænd vedrørende passage for krigsskibe fra omtalte land, står der i udtalelsen.

Bestyrelsen i ACP udpeges af Panamas regering, men regeringen selv har endnu ikke kommenteret nattens melding fra USA's udenrigsministerium.

Panama og Panamakanalen er blevet et centralt emne i amerikansk politik, efter at USA's præsident, Donald Trump i sin indsættelsestale sagde, at han vil tage Panamakanalen tilbage.

Han mener, at det er alt for dyrt at sejle der.

Panamas præsident, Jose Raul Mulino, har affejet Trumps trusler om at overtage Panamakanalen.

Kanalen er hovedsageligt bygget af USA, og den åbnede i 1914.

Amerikanerne forvaltede kanalen i årtier, men i 1977 underskrev USA og Panama en aftale, som banede vejen for, at kontrollen over kanalen kunne overgå fuldstændigt til Panama.

I 1999 blev kanalen så overdraget til Panama.

USA er den største bruger af kanalen, mens Kina er den næststørste.

Mellem 2023 og 2024 ramte en alvorlig tørke området, hvilket tvang operatøren af kanalen til at indføre begrænsninger. Det førte til øgede omkostninger og ventetider.

Restriktioner for gennemsejling blev ophævet sent sidste år, men skibstrafikken er endnu ikke oppe på normalt niveau.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.05