23948sdkhjf

Flere søfolk strandet på forladte skibe

Rekordmange skibe og søfolk efterlades til søs af deres insolvente rederier. Internationalt organ slår alarm 

Ifølge en analyse af FN-data udført af nyhedsbureauet AP er antallet af forladte skibe fordoblet på tre år. 

Over 3.000 søfolk på omkring 230 skibe er i løbet af treårsperioden blev ramt af denne ekstremt specielle situation, hvor et skib og dets besætning bliver svigtet af det ansvarlige reder. Dette betyder typisk, at besætningen bliver efterlads alene på et skib, der hverken kan sejle eller proviantere, fordi ingen vil betale for hverken brændstof eller proviant. 

- Nogle gange er situationen den, at søfolks eneste pressionsmiddel og mulighed for at få deres ofte flere måneder forsinkede hyre at blive boende på skibet, indtil betalingen løber ind, siger Helen Meldrum, skibsinspektør i Den Internationale Transportarbejderføderation. 

Problemet med forladte skibe er ikke nyt, men det er blevet værre i de seneste år. 

Rederierne, der står bag disse skibe, står ofte over for økonomiske vanskeligheder, hvilket fører til, at de forlader skibene og deres besætninger. 

Dette efterlader søfolkene i en desperat situation, hvor de ofte mangler mad, vand og medicin. De er også afskåret fra deres familier og har ingen mulighed for at vende hjem.

FN's Internationale Maritime Organisation (IMO) har forsøgt at tackle problemet ved at indføre strengere regler og retningslinjer for rederierne. 

Men på trods af disse bestræbelser fortsætter problemet med at vokse. 

Mange rederier undgår deres ansvar ved at registrere deres skibe i lande med svage reguleringer, hvilket gør det svært at håndhæve reglerne.

En af de mest hjerteskærende aspekter ved denne situation er, at mange af de strandede søfolk har familier derhjemme, som er afhængige af deres indkomst. 

Når de ikke kan sende penge hjem, lider deres familier også. Dette skaber en ond cirkel af fattigdom og desperation.

Der er også en miljømæssig dimension til problemet. Forladte skibe kan udgøre en betydelig risiko for havmiljøet, da de ofte lækker olie og andre skadelige stoffer. Dette kan have alvorlige konsekvenser for marine økosystemer og kystsamfund.

For at løse dette komplekse problem kræves der en koordineret indsats fra internationale organisationer, regeringer og rederier. Det er nødvendigt at styrke reguleringerne og sikre, at de håndhæves effektivt. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064