Beredskab er nærmest chanceløst, hvis russisk olie fosser ud i havet

Store tankskibe med tonsvis af russisk olie lægger gang på gang vejen forbi danske farvande. Senest da det panamanske skib 'Jazz' tidligere på ugen måtte forbi ankerpladsen ved Skagen efter at have været i havsnød tre gange under rejsen fra Rusland.
Det fortæller DR.
Skibene er nedslidte og udtjente. Man har både set skibene få motorstop, sejle videre med adskillige fejl, eller endda ligefrem knække og lække olie.
Men hvis der sker en miljøkatastrofe i dansk farvand, og massive mængder olie fra den russiske skyggeflåde skulle fosse ud i havet, så kan Danmarks beredskab ikke håndtere situationen.
Det siger forsvarsanalytiker Jens Wenzel Kristoffersen:
- Skulle der ske en navigationsfejl, så en af de ældre olietankere løber på grund eller på anden måde forsager en større miljøforurening, så er der grund til bekymring, siger han til DR.
Rigsrevisionen har gang på gang gennem flere år kritiseret Forsvarsministeriets beredskab til at bekæmpe olie- og kemikalieforurening af havet.
Senest i december sidste måned. Her kritiserede Rigsrevisionen, at der ikke er truffet nogen beslutninger om håndteringen af havmiljøberedskabet, som det ellers var planlagt. Og i 2022 vurderede Rigsrevisionen, at Forsvarsministeriets beredskab til at bekæmpe olie- og kemikalieforurening af havet er "meget utilfredsstillende".- Beredskabet har ikke den tilstrækkelige kapacitet og lever ikke op til lovgivningen på området. Konsekvensen er, at ministeriet ikke fuldt ud er i stand til at beskytte havet og kysterne mod ødelæggelser fra forurening, lød kritikken.
Forsvarsministeriet vurderede allerede tilbage i 1996, at de fire miljøskibe, som skal inddæmme og opsamle forurening, var forældede.
Alligevel er der ikke sket noget afgørende i forhold til at få de ældgamle danske havmiljøskibe skiftet ud.
Ansvaret for havmiljøberedskabet er nu overgået til Beredskabsministeriet. I et skriftligt svar til DR siger Torsten Schack Pedersen (V):- Der er ingen tvivl om, at der er behov for at se på løsninger ift. havmiljøkapaciteten. At vores fire havmiljøskibe, som udgør kernen af havmiljøberedskabet, er nedslidte, er en velkendt problemstilling.
Allerede nu forbereder vores svenske naboer sig på en potentiel miljøkatastrofe fra de usikre skibe.
Risikoen for et olieudslip stiger
Fredag morgen ligger der mere end 30 skibe side om side på Skagen Red - flere af dem lastet med tung olie, benzin og kemikalier.I går lettede det russiske skyggeskib 'Jazz' anker og forlod dansk farvand. Men måske vil endnu en olietanker snart lægge vejen forbi Skagen.
Tankskibet 'Eventin' med næsten 100.000 tons russisk olie ombord fik i sidste uge motorstop mellem Danmark og Tyskland, og tyske myndigheder har oplyst, at skibet skal bugseres mod Skagen.
Ifølge den finske tænketank CREA, har russerne sendt skyggeskibe med 46 millioner ton olie gennem Østersøen i perioden januar til august sidste år.
Det er en stigning på 277 procent i antallet af skibe, sammenlignet med samme periode i 2022.
Og ifølge Jens Wenzel Kristoffersen, så øger det bare chancerne for en eventuel miljøkatastrofe:
- Det stiger jo eksponentielt; jo flere skibe, jo større bliver risikoen for et olieudslip til DR.
I en mail skriver minister for samfundssikkerhed og beredskab Torsten Schack:
- Der er ingen tvivl om, at der er behov for at se på løsninger i forhold til havmiljøkapaciteten. At vores fire havmiljøskibe, som udgør kernen af havmiljøberedskabet, er nedslidte, er en velkendt problemstilling.