23948sdkhjf

Skrøbelige skibe kan udløse oliekatastrofe

Den russiske skyggeflåde af olietankere udgør en stadigt større miljørisiko i Østersøen, som Danmark er meget dårligt rustet til at håndtere

Godt 20 kilometer fra den tyske ø Rügen kæmpede tre slæbebåde i to en halv meter høje bølger lørdag med at trække olietankeren "Eventin" østpå og væk fra kysten.

Det 274 meter lange skib kom natten til lørdag dansk tid i problemer på grund af et strømsvigt, der gjorde det umuligt for besætningen at kontrollere fart og retning på skibet.

Det er ikke ufarligt, når der er tale om et fartøj med 99.000 ton råolie i tankene.

- Den værst tænkelige situation opstår, hvis skibet støder på grund eller kolliderer med et andet skib.

- Så risikerer man et udslip af olie, som er svært at håndtere, og som kan forurette stor skade.

- Der er tale om giftig olie, som både kan koste de overvintrende fugle livet, hvis det når kysterne. Men det risikerer også at gå ud over dyrene i havet, lige fra de små fiskelarver og op igennem fødekæden, siger Henning Mørk Jørgensen, der er havbiolog og rådgiver hos Danmarks Naturfredningsforening.

Danmarks hidtil største oliekatastrofe opstod i 2001, hvor et sammenstød med et andet skib betød, at skibet "Baltic Carrier" udledte 2700 tons olie ud for Falster.

"Eventin" indeholder 27 gange så meget olie som "Baltic Carrier", men er blot en lille del af en langt større udfordring

Skibet er indregistreret i Panama, men tilhører ifølge tyske myndigheder den såkaldte skyggeflåde, der omgår sanktionerne mod russisk olie ved at sejle under andet flag.

Skibene er ofte gamle og udtjente og burde forlængst være skrottet, fortæller Sune Scheller, der er kampagnechef for Greenpeace i Danmark.

- Det er typisk skibe, som er udtjente, og som ingen længere vil forsikre.

- De er ekstra sårbare, fordi et stålskrog bliver udsat for belastning dag ud og dag ind, når de sejler på verdenshavene, men de bliver ikke vedligeholdt, siger han.

Hele forsikringsspørgsmålet er et kapitel for sig, hvis katastrofen skulle indtræffe og skibet springer læk.

Noget andet er, at det danske miljøberedskab slet ikke er rustet til at håndtere et så stort udslip.

Rigsrevisionen konstaterede i januar sidste år, at det danske miljøberedskab hverken levede op til dansk lovgivning eller internationale forpligtelser.

De nuværende skibe vurderes ikke engang at kunne bekæmpe udslip på 5000 tons olie, og de kan ikke nå frem til et område svarende til 75 procent af de danske farvande inden for de anbefalede otte timer.

Det er ikke godt nok, mener Sune Scheller fra Greenpeace.

- Vi står med en ny hverdag, hvor olietrafikken igennem Østersøen bare er vokset de seneste tre år som følge af sanktionerne mod Rusland.

- Det betyder, at behovet for bare et nogenlunde miljøberedskab i hvert fald ikke er blevet mindre, siger han.

Hos Danmarks Naturfredningsforening er Henning Mørk Jørgensen enig.

- Man har vidst, at det stod galt til i mere end 20 år, men man har ikke gjort noget.

- Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt ulykken kommer til at ske. Det er et spørgsmål om, hvornår den gør det, siger han.

De tyske myndigheder vurderede lørdag middag, at situationen omkring "Eventin" var under kontrol.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106