Det Blå Danmark skabte vild værdivækst
Et udsædvanligt år.
Sådan omtales det blå Danmarks 2022 i en netop udgivet rapport leveret af COWI for Søfartsstyrelsen.
Det står nemlig klart, at den maritime sektor - og især skibsfarten - har leveret et ekstraordinært produktivt og værdiskabende år, der på flere punkter ikke er set magen til i lang tid.
Flere udefrakommende faktorer har spillet en rolle i succesåret, konkluderer rapporten. Herunder afslutningen på Covid-19-krisen og Putins indtog i Ukraine.
Begge hændelser har ifølge rapporten haft positiv indflydelse på det blå Danmarks og været medvirkende til at forhøje aktivitetsniveauet og øge fragtraterne.
Stor værdiskabelse
Med det forbehold in mente viser den nye udgivelse, at sektoren i 2022 beskæftigede lidt over 66.000 personer, hvilket er omkring 3.000 flere end året inden.
Derudover er produktionen øget markant over de seneste år, og det samme gælder værdiskabelsen i branchen.
I 2020 havde branchen en samlet direkte og indirekte produktionsværdi på omkring 400 mia. kr. I 2022 var det tal steget til 858 mia. kr., en stigning på over 50 pct.
Direkte produktion | Indirekte produktion | Direkte + indirekte produktion | - | - | - | Direkte + indirekte produktion som andel af total produktion | |
Mia. kr. | Mia. kr. | Mia. kr. | Pct. | ||||
Olie og gas | 28 | 8 | 36 | 0,7 | |||
Skibsbygning | 10,6 | 5 | 15,6 | 0,3 | |||
Skibsfart | 593,4 | 22,1 | 615,5 | 11,7 | |||
Udstyr | 65,8 | 26,8 | 92,6 | 1,8 | |||
Hjælpevirksomhed | 70,7 | 27,7 | 98,3 | 1,9 | |||
Det Blå Danmark | 768,4 | 89,6 | 858 | 16,3 | |||
Samlet Danmark | 5.278 | 100 | |||||
Kilde: COWI på baggrund af data fra Danmarks Statistik |
Et andet højdepunkt i rapporten er bruttoværditilvæksten eller bare BTV. Den viser, hvor meget indkomst produktionen har skabt. Og den har ligesom selve produktionen været på himmelflugt i 2022.
Siden 2020 er værdien mere end tredoblet fra 113 til næsten 350 mia. kr.
Tallene dækker både over den direkte produktion i det blå Danmark og den indirekte produktion, branchen skaber i andre sektorer. Den direkte produktion er dog skyld i langt størstedelen af værdiskabelsen.
Den maritime sektor for omkring 14 pct. af Danmarks samlede værditilvækst.
Høj produktivitet
Samtidig med at være en stor del af den danske værdiskabelse beskæftiger branchen kun - direkte og indirekte - 3,4 pct. af den samlede danske arbejdsstyrke.
En stor de af værdien kommer fra skibsfarten, der da også er den del af branchen med den højeste værditilvækst per ansat. på 2,2 mio. kr. For hele sektoren er tallet cirka 1,3 mio. kr.
Direkte BVT | Indirekte BVT | Direkte + indirekte BVT | - | - | - | Direkte + indirekte BVT som andel af total BVT | |
Mia. kr. | Mia. kr. | Mia. kr. | Pct. | ||||
Olie og gas | 20,3 | 5,1 | 25,4 | 1 | |||
Skibsbygning | 3,4 | 2,1 | 5,5 | 0,2 | |||
Skibsfart | 222,9 | 22,3 | 245,2 | 9,8 | |||
Udstyr | 17,3 | 11,5 | 28,8 | 1,2 | |||
Hjælpevirksomhed | 31,3 | 12,9 | 44,2 | 1,8 | |||
Det Blå Danmark | 295,3 | 53,9 | 349,2 | 13,9 | |||
Samlet Danmark | 2508 | 100 | |||||
Kilde: COWI på baggrund af data fra Danmarks Statistik |
Det betyder, at en ansat i det blå Danmark skaber næsten dobbelt så meget værditilvækst som en gennemsnitlig dansker i arbejde.
Udviklingen er ifølge Søfartsstyrelsens rapport sket løbende. Branchen blev hårdt ramt af finanskrisen i slut-00'erne, men er efterfølgende kommet stærkt igen med kraftigt øget produktivitet.
Skibsfarten er i periode 2010-2020 blevet 80 pct. mere produktiv, fastslår rapporten.