23948sdkhjf

Det Blå Danmark skabte vild værdivækst

En af de mest værdiskabende brancher i Danmark! Det er Danmarks maritime sektor, ifølge ny analyse fra Søfartsstyrelsen. Året var dog præget af sjældent gunstige forhold

Et udsædvanligt år.

Sådan omtales det blå Danmarks 2022 i en netop udgivet rapport leveret af COWI for Søfartsstyrelsen. 

Det står nemlig klart, at den maritime sektor - og især skibsfarten - har leveret et ekstraordinært produktivt og værdiskabende år, der på flere punkter ikke er set magen til i lang tid.

Flere udefrakommende faktorer har spillet en rolle i succesåret, konkluderer rapporten. Herunder afslutningen på Covid-19-krisen og Putins indtog i Ukraine. 

Begge hændelser har ifølge rapporten haft positiv indflydelse på det blå Danmarks og været medvirkende til at forhøje aktivitetsniveauet og øge fragtraterne.

Stor værdiskabelse

Med det forbehold in mente viser den nye udgivelse, at sektoren i 2022 beskæftigede lidt over 66.000 personer, hvilket er omkring 3.000 flere end året inden. 

Derudover er produktionen øget markant over de seneste år, og det samme gælder værdiskabelsen i branchen.

I 2020 havde branchen en samlet direkte og indirekte produktionsværdi på omkring 400 mia. kr. I 2022 var det tal steget til 858 mia. kr., en stigning på over 50 pct. 

Direkte og indirekte produktionsværdi
Direkte produktion Indirekte produktion Direkte + indirekte produktion - - - Direkte + indirekte produktion som andel af total produktion
Mia. kr. Mia. kr. Mia. kr. Pct.
Olie og gas 28 8 36 0,7
Skibsbygning 10,6 5 15,6 0,3
Skibsfart 593,4 22,1 615,5 11,7
Udstyr 65,8 26,8 92,6 1,8
Hjælpevirksomhed 70,7 27,7 98,3 1,9
Det Blå Danmark 768,4 89,6 858 16,3
Samlet Danmark 5.278 100
Kilde: COWI på baggrund af data fra Danmarks Statistik

Et andet højdepunkt i rapporten er bruttoværditilvæksten eller bare BTV. Den viser, hvor meget indkomst produktionen har skabt. Og den har ligesom selve produktionen været på himmelflugt i 2022.

Siden 2020 er værdien mere end tredoblet fra 113 til næsten 350 mia. kr.

Tallene dækker både over den direkte produktion i det blå Danmark og den indirekte produktion, branchen skaber i andre sektorer. Den direkte produktion er dog skyld i langt størstedelen af værdiskabelsen.

Den maritime sektor for omkring 14 pct. af Danmarks samlede værditilvækst.

Høj produktivitet

Samtidig med at være en stor del af den danske værdiskabelse beskæftiger branchen kun - direkte og indirekte - 3,4 pct. af den samlede danske arbejdsstyrke. 

En stor de af værdien kommer fra skibsfarten, der da også er den del af branchen med den højeste værditilvækst per ansat. på 2,2 mio. kr. For hele sektoren er tallet cirka 1,3 mio. kr.

Direkte og indirekte bruttoværditilvækst
Direkte BVT Indirekte BVT Direkte + indirekte BVT - - - Direkte + indirekte BVT som andel af total BVT
Mia. kr. Mia. kr. Mia. kr. Pct.
Olie og gas 20,3 5,1 25,4 1
Skibsbygning 3,4 2,1 5,5 0,2
Skibsfart 222,9 22,3 245,2 9,8
Udstyr 17,3 11,5 28,8 1,2
Hjælpevirksomhed 31,3 12,9 44,2 1,8
Det Blå Danmark 295,3 53,9 349,2 13,9
Samlet Danmark 2508 100
Kilde: COWI på baggrund af data fra Danmarks Statistik

Det betyder, at en ansat i det blå Danmark skaber næsten dobbelt så meget værditilvækst som en gennemsnitlig dansker i arbejde.

Udviklingen er ifølge Søfartsstyrelsens rapport sket løbende. Branchen blev hårdt ramt af finanskrisen i slut-00'erne, men er efterfølgende kommet stærkt igen med kraftigt øget produktivitet. 

Skibsfarten er i periode 2010-2020 blevet 80 pct. mere produktiv, fastslår rapporten.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062