Nu kører alle cylindre på verdens største totakts-ammoniakmotor
Den dansk/tyske skibsmotor-udvikler, MAN Energy Solutions, er kommet et stort skridt videre i udviklingen af en ammoniakdrevet totaktsmotor til rederierne.
Det oplyser MAN Energy Solutions i en pressemeddelelse.
Virksomheden i Sydhavn har nu påbegyndt full scale testforløb med virksomhedens testmotor i Sydhavn på RCC Research Centre.
Dette markerer en vigtig milepæl i udviklingen af virksomhedens ME-LGIA (Liquid Gas Injection Ammonia) motor.
Testfasen forventes at fortsætte indtil midten af 2025 og vil fokusere på forbrænding, emissioner, motorjustering, atomizer-test og verifikation af kontrolsystemer.
Denne udvikling er et betydningsfuldt skridt mod at gøre ammoniak til et levedygtigt brændstof for skibsfarten.
- At have gennemført et testforløb på mere end 12 måneder med drift på én enkelt cylinder, der kører på ammoniak, er det en betydelig milepæl at kunne gå videre til test af motorer i fuld skala, siger Ole Pyndt Hansen, Head of Two-Stroke R&D hos MAN Energy Solutions.
Markedet venter
Virksomhedens danske direktør, Bjarne Foldager, Head of Two-Stroke Business hos MAN Energy Solutions, tilføjer:
- Markedet er sultent efter nyheder relateret til vores ME-LGIA-udvikling, og med begyndelsen af test på verdens første to-takts ammoniakmotor i fuld skala, har vi rundet en stor milepæl.
Forsinkelse
Testforløbet på blot én cylinder har været i gang relativt længe, og MAN Energy Solutions har været nødt til at udskyde færdiggørelsen af ammoniakmotoren.
Da Søfart besøgte testcentret i 2022 for at besigtige klargørelsen af testmotoren, var det ambitionen, at virksomheden skulle være klar med en færdig dual fuel-ammoniakmotor til levering i begyndelsen af 2024.
Det var samtidig planen, at den første kunde ville skulle kunne have en dual fuel-ammoniakmotor stående i maskinrummet på en aktuel nybygning i slutningen af 2024.
Stort samarbejde
Udviklingen af en af de første totakts motorer på ammoniak til de store, oceangående handelsskibe, er et projekt, der har samlet forsknings- og udviklingskræfter på tværs af sektorer i den danske maritime industri.
Der blev således etableret et konsortium, som med en investering fra Innovationsfonden har til formål at sætte ekstra fart i udviklingen. Konsortiet hedder AEngine og er ledet af MAN Energy Solutions.
Konsortiet består desuden af det danske firma Eltronic Fueltech, som leverer brændstofsystemer, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) samt klasseselskabet DNV GL.