23948sdkhjf

Scandlines og motorgigant giver håndslag på metanol-test

Scandlines og motorproducent vil udforske brugen af metanol som brændstofalternativ på ruten mellem Rostock og Gedser

Nu vil Scandlines også udforske metanol som drivmiddel.

Rederiet har netop indgået en såkaldt memorandum-aftale med motorgiganten Caterpillar Motoren, hvor de sammen vil udforske potentialet i brugen af metanol som brændsel mellem Gedser og Rostock.

Det skriver mediet Shippax.

Konkret vil Scandlines og Caterpilar se, om der findes et grønnere brændstofalternativ til de MaK-drevne færger 'M/F Berlin,' og 'M/F Copenhagen,' der sejler ruten. 

Begge færger blev bygget som hybridfærger i 2016 og blev i hhv. 2020 og 2022 udstyret med et rotorsejl for yderligere at reducere færgernes emissioner per tur.

Men nu vil Scandlines altså udforske, om de eksisterende motorer kan konverteres til metanol.

Shippax skriver, at Caterpilar Motoren skal aflevere en test-motor i løbet af 2025. Hvis Scandlines er tilfreds, vil konverteringen af de eksisterende motorer finde sted i løbet af 2027.

Scandlines i tal

  • 4 havne (ejer Gedser, Rødby og Puttgarden og lejer Rostock)
  • 7 færger
  • 39.000 afgange 
  • 1,6 mio. biler 
  • 701.000 lastbiler
  • 6,4 mio. passagerer 

 

Scandlines siden 2013 har investeret i omegnen af tre milliarder kroner i nye hybridfærger, hardware som rotorsejl og nye centerpropelblade til Gedser-Rostock-færgerne, nye støjsvage thrustere til Rødby-Puttgarden-færgerne samt algeafvisende silikonemaling, der nedsætter vandmodstanden.

Læs også:

Ville erstatte generator med batteri - klasseselskaberne var ikke særlig optimistiske

Rotorsejl, centerpropelblade, thrustere og algeafvisende silikonemaling- Fini Alsled Hansen jagter alle gevinster

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063