Utilfredse politikere. Folketinget holdes hen om Scandinavian Star
- Vi kom ikke et skridt videre, lyder Søren Bo Søndergaards (EL) opsummering af det offentlige møde i erhvervsudvalget med erhvervsminister Morten Bødskov (S) om dokumenter i sagen om branden på Scandinavian Star, der kostede 159 mennesker livet natten til den 7. april 1990.
- Der er ikke svar på de centrale spørgsmål fra regeringen, istemmer Peter Skaarup (DD) efter samrådet den 2. december.
Sammen med Lisbeth Bech-Nielsen (SF), som dog var fraværende på grund af sygdom, forsøger de at bore i, hvem der bestilte og modtog det fortrolighedsstemplede dokument fra den 28. januar 1991, som søretsprofessor Kristina Siig og hendes taskforce fandt ved en tilfældighed.
Det fremgår af "Redegørelse vedrørende branden ombord på Scandinavian Star", der blev afleveret den 13. september 2024.
Fem dokumenter
Morten Bødskov oversendte et halvt døgn før samrådet mandag morgen fem fortrolighedsstemplede dokumenter fra den 29. januar 1991, som Erhvervsministeriet har fundet ved at gennemtrawle flere tusinde dokumenter i Rigsarkivet.
Søren Bo Søndergaard og Peter Skaarup noterer, at intet af de fem dokumenters indhold svarer til det dokument fra 28. januar 1991, det såkaldte tilfældighedsfund, som siger noget andet om havnestatskontrol end den officielle holdning.
- Taskforcens rapport kom 13. september. Der er ikke meget tempo i arbejdet, når vi ikke dag kan få svar på, hvad regeringens konklusioner er i forhold til havnestatskontrollen eller habilitet, siger Peter Skaarup.
Morten Bødskov gjorde ellers meget ud af at rose ministeriets medarbejderes indsats og sin egen velvilje, eftersom oversendelse af fortrolige dokumenter er ganske usædvanlig.
Det var for at have en i hvert fald delvis fælles grundlag for diskussionen, forklarede han.
Søfartsstyrelsen betænkelig ved øget kontrol
Det fastslås i 29. januar 1991-dokumenterne, at der ikke var afholdt båd- og brandøvelse som foreskrevet i SOLAS(International Convention for the Safety of Life at Sea).
Søfartsstyrelsen advarede - altså i januar 1991 og fejlagtigt ifølge senere undersøgelser - om, at "man bevæger sig på kanten eller overskrider det internationalt og konventions- og aftalefæstede havnestatskontrol, der som udgangpunkt alene omfatter inspektion af certifikater".
Endelig hævdede Søfartsstyrelsen dengang, at der inden Skandinavian Star-ulykken ikke var afdækket et væsentligt behov for forbedret kontrol.
Minister afventer retsag
Imidlertid afstod han fra detaljerede kommentarer af hensyn til verserende to civile retssager, som formentlig vil omfatte taskforcens juridiske vurderinger.
Med retssystemets virkemåde og alle appelmuligheder in mente vil den endelige afgørelse måske først komme om 10 år, hvis menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg involveres - 45 år efter katastrofen.
Staten har svært ved at rette fejl
- Hvis myndighederne begår en fejl, så skal vi ikke forsøge at hindre borgeren i at få ret, siger Søren Bo Søndergaard.
Han opfordrer regeringen til at give en undskyldning, droppe retssager og lægge op til en eller anden form for erstatning, når alle eksperter minus Søfartsstyrelsen er enige i, at der skulle være foretaget en havnestatskontrol.
Minister klemt mellem søretsprofessor og kammeradvokaten
Søfartsstyrelsen burde have foretaget en havnestatskontrol på Scandinavian Star inden afsejlingen, konkluderer både undersøgelsen i 2022, som universitetsjuristerne Vibe Garf Ulfbeck og Ole Terkelsen foretog, og taskforcen i år.
Kammeradvokaten drager en anden konklusion, der er lig Søfartsstyrelsens holdnng fra begyndelsen. Det kan læses i statens processkrift i erstatningssagen, som advokat Mads Pramming fører på vegne af 45 overlevende og pårørende, oplyser Søren Bo Søndergaard.
Det ubesvarede spørgsmål er, om erhvervsministeren er enig med de to undersøgelser eller med kammeradvokaten.
Inhabilitet overvejes grundigt og længe
Spørgsmålet om Søfartsstyrelsens myndighedsuhabilitet er under grundig overvejelse. Justitsministeriet er ressortministerium.
Det er meget principielt, og det kan få gennemgribende betydning for forvaltning og forvaltningsloven, understreger Morten Bødskov.
Peter Skaarup fornemmer, at erhvervsministeren forsøgte at afspore diskussionen ved at bruge meget tid på at henvise til de fem dokumenter: - Der er ugler i mosen.