Mærsk sætter fuld damp under gas-kedlen: Bestiller 20 LNG-skibe
A.P. Møller-Mærsk har indgået aftaler om at bygge 20 nye containerskibe med dual-fuel motorer, der giver mulighed for at sejle med LNG - herunder den grønnere variant, bio-LNG - som drivmiddel.
Mærsk oplyser i en pressemeddelelse, at de nye skibe har en samlet kapacitet på 300.000 TEU og varierer i størrelse fra 9.000 til 17.000 TEU.
Dermed er Danmarks største rederi i fuld gang med at konkretisere den storstilede flådefornyelsesplan, der blev lanceret i august.
Rederiet går samtidig all in på sin spritnye satsning på LNG, der bryder med den indtil denne sensommer entydige satsning på metanol som fremtidens grønnere drivmiddel. Her meddelte Mærsk, at bio-lng nu skulle være en del af brændstof-kombinationen på den fremtidige flåde.
- Disse ordrer udgør et vigtigt element i vores igangværende flådefornyelsesplan og i tråd med vores forpligtelse til dekarbonisering, da alle skibene vil have dual-fuel motorer med henblik på at operere dem på brændstoffer med lavere emissioner, udtaler Anda Cristescu, chef for Chartering & Newbuilding hos Mærsk.
Ordrerne er fordelt på tre værfter: Yangzijiang Shipbuilding i Kina skal bygge to 9.000 TEU-skibe og seks 17.000 TEU-skibe, Hanwha Ocean i Sydkorea og New Times Shipbuilding i Kina skal hver levere seks 15.000 TEU-skibe.
Leveres i 2028
De første skibe forventes leveret i 2028, mens den sidste levering er planlagt til 2030.
Mærsk har desuden afsluttet charteraftaler for en kapacitet svarende til yderligere 500.000 TEU i form af metanol- og LNG-drevne dual-fuel skibe fra forskellige tonnageudbydere.
Disse chartrede skibe vil erstatte eksisterende kapacitet i Mærsks flåde, når disse måtte blive udfaset.
Investeringen i de nye dual-fuel skibe er et centralt element i Mærsks strategi om at nå netto-nul emissioner på tværs af hele forretningen inden 2040.