Leder: Ubevæbnet i Østersøen
HYBRIDKRIGEN ER TILSYNELADENDE i fuld gang i Østersøen. Senest har det været skibet 'Yi Peng 3', som med sin ekstremt mistænkelige adfærd satte Søværnet i alarmberedskab. Næste gang er det måske en nedslidt produkttanker fra den russiske skyggeflåde, som 'på mystisk vis' går på grund nær dansk kyst, og forårsager en større eller mindre miljøkatastrofe.
VORES MARITIME BEREDSKAB er helt utilstrækkeligt til at håndtere de aktuelle trusler. Vores miljøskibe er håbløst forældede, og vil ikke kunne håndtere et hybridangreb, der udløser en olieforurening. Vores patruljeskibe fra Diana-klassen rykker ud med kort varsel og er til stede på 'gerningsstedet' som de første - men deres skrog er lavet af glasfiber, de har hverken kanon eller maskingevær på fordækket, og deres tungeste bevæbning er de våben, som besætningen måtte have på sig. Diana-klassen udgør ikke nogen troværdig afskrækkelse overfor kinesiske og russiske skibe på ødelæggelsestogt i Østersøen.
DET ER NOGET AF et problem, at de skibe, der skal reagere mest resolut og være på en given lokalitet så hurtigt som muligt, ikke kan forsvare sig selv - endsige agere som troværdig afskrækkelse mod vores modstandere. Herudover er der dét problem, at fartøjerne ikke kan være til søs i lang tid - de kan ikke ‘holde søen’ - uden at det vil være til stor gene for besætningen. De er med andre ord slet ikke skabt til skarpe operationer.
ALLIGEVEL DISKUTERES ANSKAFFELSEN af fremtidige patruljefartøjer og fremtidige miljøskibe i et relativt tilbagelænet toneleje. Der er fokus på at inddrage danske underleverandører og deres brancheorganisationer, og der lægges vægt på dansk teknologi og danske arbejdspladser. Hvis ikke situationens alvor og behovet for hurtige beslutninger skal gå op for de ansvarlige aktører, hvornår så?
SÅ LAD DET VÆRE sagt én gang for alle: Der er alt andet end god tid. Danmark ligger som en prop ved indsejlingen til Østersøen, og snart vil der opstå en ny 'situation', hvor flåden vil skulle agere på vegne af resten af NATO under en tilspidset maritim hændelse. Danmark er en frontlinjestat med maritimt ansvar lige præcis dér, hvor det potentielt set kan gå helt galt. Vi skal som søfartsnation ved indsejlingen til Østersøen kunne sætte os igennem. Derfor er det nye patruljeskibe en ekstrem hasteopgave. Sådan ser processen desværre ikke ud til at være tilrettelagt denne gang. Desværre.
Lad det være sagt én gang for alle: Der er alt andet end god tid