Skibsfartens CO2-udledninger tilbage på 2008-niveau
Søfartens CO2-udledninger er nu tilbage på niveauet fra 2008.
Det konkluderer en ny rapport fra UCL Energy Institute, som er omtalt i The Maritime Executive.
Rapporten fremhæver, at efter pandemiens nedgang i transportaktivitet, er CO2-udledningerne steget til 2008-niveauet.
Denne stigning skyldes primært en øget efterspørgsel på maritim transport samt reduceret effektivitet som følge af f.eks. omvejen syd om Afrika. Alle disse ting har udlignet tidligere effektivitetsgevinster.
Ifølge Dr. Tristan Smith, professor i energi og transport ved UCL Energy Institute, er der en latent mulighed for at forbedre flådens effektivitet. Han påpeger, at f.eks. ringere kapacitetsudnyttelse samt stigende hastigheder til søs har modvirket de effektivitetsforbedringer, der blev opnået frem til 2022.
Situationen understreger behovet for mere effektive tiltag for at opfylde reduktionsmålene fastsat af Søfartens Internationale Maritime Organisation, IMO.
- Den globale flåde har rent faktisk et latent effektivitetspotentiale, hvilket indikerer, at der er muligheder for forbedringer, der endnu ikke er blevet fuldt udnyttet, udtaler Tristan Smith til mediet.
- Dette potentiale kan være nøglen til at opnå de nødvendige reduktioner i CO2-udledningerne, men det kræver målrettet indsats og investeringer i ny teknologi og bedre praksis inden for skibsfarten.
Rapporten opfordrer til fornyet fokus på innovation og implementering af grønne teknologier, der kan hjælpe med at reducere emissionerne.