Første el-hydrofoildrevne færge i drift i Stockholm
Den svenske hovedstad har netop indviet verdens første elektriske hydrofoilfærge i rutefart.
Fartøjet, kaldet 'Nova', er udviklet af teknologivirksomheden Candela og skal betjene ruten mellem Ekerö og Klara Mälarstrand som en del af et pilotprojekt under Region Stockholm.
- Vi er stolte over, at vi nu kan begynde et historisk pilotprojekt, og kan tilbyde passagererne en unik rejse, som er stille, hurtig og miljøvenlig, siger Gustav Hemming, klima- og infrastrurchef i Region Stockholm.
Nova, som er en del af Candelas P-12-serie, er designet til at være både energieffektiv og miljøvenlig.
Færgen er udstyret med avanceret teknologi, der gør det muligt at reducere energiforbruget betydeligt sammenlignet med traditionelle færger.
Færgens hydrofoildesign gør det selvsagt muligt for den at "svæve" over vandet, hvilket reducerer vandmodstanden og dermed energiforbruget.
Dette design skulle angiveligt også gøre færgen mere stabil og komfortabel for passagererne, da den er mindre påvirket af bølger og strømme.
Nova kan nå hastigheder på op til 30 knob, hvilket gør den til en af de hurtigste færger i sin klasse.
Pilotprojektet mellem Ekerö og Klara Mälarstrand er planlagt til at vare i et år, hvorefter resultaterne vil blive evalueret. Hvis projektet viser sig at være en succes, er der planer om at udvide brugen af elektriske bærplansfærger til andre ruter i Stockholm og muligvis også til andre dele af Sverige.