Ø-rederi bliver helt alene om millionregning
Samsø Rederi har fået en regning fra EU.
Det er ikke helt klart, præcis hvor stor den er, men Samsø Kommune anslår den til mellem 1 og 1,5 mio. kr.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Samsø Kommune, der ejer Samsø Rederi.
Regningen bunder i et CO2-kvotesystem, hvor kommunen er pålagt at købe kvoter for at kompensere for den udledning, som færgen 'Isabella' udleder i hele 2024.
Normalt kan færger, der sejler til og fra øer med færre end 200.000 beboere - som Samsø sorterer under - slippe for CO2-regningen. Men fordi 'Isabella' er større end 5000 bruttoregisterton skal kommune og rederi betale.
Og det ærgrer borgmester i Samsø Kommune Marcel Meijer (S).
- Vi føler, det er lidt uretfærdigt, siger han til TV2 Østjylland med henvisning til, at det i hele landet kun er Samsø Rederi, som får udstukket sådan en regning.
Søger kompensation
Beløbets størrelse er upræcist, fordi CO2-kvoter købes på et marked, og prisen følger udbud og efterspørgsel. Prisen er således først kendt, når handlen har fundet sted.
Kommunen har haft svært ved at gennemskue CO2-kvotesystemet og oplyser, at der har været en længere proces "med fortolkning og dialog med myndigheder."
Det ændrer dog ikke på, at pengene skal falde, fordi færgen overskrider tærskelværdien på 5000 bruttoregistertons.
Marcel Meijer understreger, at man i kommunalbestyrelsen forventer at få dispensation fra næste år og i hvert fald frem mod 2030.
Foruden EU’s CO2-kvotesystem vil der fra 2025 være et nationalt krav om betaling af CO2-afgift. Staten har dog afsat en pulje til kompensation til kommunerne, og Samsø Kommune arbejder på, at disse midler i høj grad prioriteres til at kompensere færgedrift, der er essentiel infrastruktur.
Søfart forsøger at få en kommentar fra Samsø Kommune om, hvorfor der ikke er søgt kompensation for 2024.