Erstatningssagen efter grundstødt færges olieforurening vokser
Den 22. oktober grundstødte TT-Lines ’Marco Polo’ to gange ud for Blekinges kyst med et katastrofalt olieudslip af henved 60.000 liter tung bunker til følge.
Men først efter nytår ventes den endelige rapport om ulykken fra den svenske havarikommission at foreligge.
Björn Ramstedt, undersøgelsesleder ved Havarikommissionen, fortæller til Sjöfartstidningen, at efterforskningen af havariet har trukket ud, fordi været afhængig af flere sideløbende undersøgelser, og fordi alle rapporter har skullet sende i høring internt og eksternt.
Ro-Pax-færgen fra det tyske rederi stødte på grund i Hanöbugten på vej fra Trelleborg til Karlshamn. Skibet kom ud af kurs fra den planlagte rut øst for Hanö og passerede i stedet mellem øen og Listerlandet.
Ud for Laxören havde 'Marco Polo' sin første bundkontakt, og ti minutter senere strandede færgen og blev liggende med omfattende skader på sin bund.
Skibets passagerer måtte evakueres, og anslået 60.000 liter bunker bredte sig i den nordlige del af Hanöbugten, som de svenske myndigheder et år efter havariet stadig kæmper med at få oprenset.
Olien, der flød på overfladen og sank til bunds, dræbte ifølge kommuneøkolog Jonas Engzell tusindvis af svømmefugle og forurenede muslinger og arter, der fouragerer under overfladen.
Millionkrav fra kommuner
En lang række svenske myndigheder og kommuner har under ledelse af Kystvagten arbejdet på at rydde op efter den massive olieforurening.
I tilfælde af et olieudslip efter grundstødninger har de svenske kommuner krav på erstatning fra staten for deres arbejde med redningstjenester og oprydning.
Indtil videre har den svenske Myndighed for Samfundsbeskyttelse og Beredskab, MSB, ifølge SVT Nyheter udbetalt 31,1 millioner svenske kroner til to ud af de fire kommuner, som blev ramt af ulykken.
Kystvagten er ved at opgøre myndighedernes samlede miljøredningsomkostninger til det samlede erstatningskrav mod rederiet TT-Lines forsikringsselskab efter princippet om, at "skadevolder betaler".
Et vandforureningsgebyr på cirka 1,4 millioner svenske kroner, baseret på skibets bruttotonnage og de udledte oliemænger, har rederiet allerede anket til Stockholms distriktsdomstol.
Ifølge Kystvagtens advokat, Peter Åkesson, er kravet udløst af af rederiets konkrete håndtering af ulykken, hvor TT-Line først slog alarm om olieudslippet en time efter, at færgen stødte på grund anden gang.
I en mail til SVT Nyheter Blekinge skriver TT-Line, at der allerede er afregnet et tocifret millionbeløb (SEK, red.) til dækning af erstatningskrav fra lokale landmænd, virksomheder, myndigheder og til fuglerensning. Og at rederiet afventer yderligere krav som led i myndighedernes lovmæssige gennemgang.