23948sdkhjf

Mærsk spår 'operationel nedsmeltning', når nødomvej droppes

Mærsk advarer om store logistiske problemer, når rederierne igen vælger at benytte Seuz-kanalen

Når containerskibene igen en dag sejler via Suez-kanalen, vil det forårsage en op til flere måneder lang ”operationel nedsmeltning” i de europæiske havne.

Sådan lyder advarslen fra A.P. Møller Mærsks kommercielle direktør Karsten Kildahl i et interview med Tradewinds.

- Hvis I tror, ​​det var et mareridt for operationer, da kanalen lukkede, er det ingenting sammenlignet med, hvordan det kommer til at se ud, når den åbner igen, siger han ifølge mediet.

Når skibe på vej fra Asien til Europa sendes gennem kanalen, vil de nå frem til de europæiske terminaler samtidig med de containerskibe, som allerede var på vej syd om Afrika, lyder forklaringen. Den kommercielle direktør forudser i det scenarie mangel på terminalplads, mangel på lastbiler samt køer af skibe foran terminalerne.

I et normalt år sejler op mod 30 pct. af den globale containerflåde gennem Suez-kanalen. Det var før, angrebene fra Houthi-bevægelsen begyndte mod handelsskibe i Det Røde Hav sidste efterår.

Mærsk har i en nylig opdatering til dets kunder fortalt, at rederiet i sit nye Gemini-samarbejde med tyske Hapag-Loyd forventer at sejle syd om Afrika fra februar og frem. Måneden inden ville rederiet ikke endnu lægge sig fast på, om der skulle sejles via kanalen eller syd om Afrika.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085