23948sdkhjf

Stena Line lægger gigantisk sum i ny britisk havneterminal

Myndighederne har endelig godkendt projektet, og byggeriet kan gå i gang

200 millioner pund.

Så meget koster den fragtfærgeterminal, som det svenske rederi Stena Line og Storbritanniens største havneoperatør Associated British Ports (ABP) i fælleskab har tænkt sig at etablere på havnen i Immingham.

Det oplyser Stena Line.

Projektet er blevet godkendt af den britiske regering, og nu kan byggeriet af den nye ro-ro færgeterminal endelig gå i gang.

- Vi er meget glade for, at ministeren har godkendt den nye RoRo-terminal ved havnen i Immingham. Havnen er af stor strategisk betydning for Stena Line, og vi vil forsøge at bygge videre på den succes, vi har set på fragtmarkedet uden bil, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør for Stena Line.

Drømmen om at etablere terminalen går tilbage til 2022, hvor parterne indgik aftalen med hinanden. Stena Line har forpligtet sig til at bruge terminalen på en 50-årig kontrakt. 

Fra Stena Line lyder det, at Immingham bliver et strategisk knudepunkt for selskabet, som i øjeblikket sejler med to daglige færger fra Humber-regionen til Holland. Stena, som ejer Stena Line, blev for nylig også ejer af transport- og logistikvirksomheden NTEX, der har sit britiske hovedkvarter i havnen.

Med den nye terminal udvider Stena Line dermed aktiviteterne i Immingham samtidig med, at der bliver plads til kortere sejlintervaller og større skibe. 

- Dette er en langsigtet forpligtelse for os og vil være afgørende for at udvide vores fragtaktiviteter på vores ruter mellem Storbritannien og det kontinentale Europa for at imødekomme efterspørgslen. Sammen med Stenas nylige erhvervelse af NTEX ser vi frem til, at denne udvikling vil udvide vores forretning og styrke vores position på markedet i det nordøstlige England, lyder det fra Nicklas Mårtensson. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047