23948sdkhjf

Ny slæbebåd får metanol-generator made in Randers

Flere og flere får øjnene op for metanol, lyder det fra leverandør

Metanol er ikke forbeholdt de store fartøjer.

Det bliver nu slået fast, idet slæbebådsrederiet Svitzer barsler med en ny slæbebåd, der får indbygget et hybridsystem bestående af batteri samt to metanolbaserede generatoranlæg

Det er den randrusianske virksomhed Nordhavn Power Solutions, der står for at etablere de metanolbaserede generatorer, og her mærker man for alvor, at flere og flere rederier og virksomheder kommer satser på metanol. 

- Vi ser metanol-hybrid-løsninger i forskellige kombinationer samt rene metanol-løsninger. Oven i, leverer vi stadig de klassiske opgaver inden for konventionelle dieselløsninger, som vi altid har beskæftiget os med. Det er virksomhedens bread and butter, men vi kan se, at de andre løsninger begynder at fylde nu, forklarer Jørk Rudolph.

- At kunne bidrage til Svitzers nye hybridløsning med vores metanolgeneratoranlæg er en stor milepæl for os hos Nordhavn Power Solutions, tilføjer Jørk Rudolph.

Svitzers nye slæbebåd vil således operere med en hybridløsning, hvor batterier kombineres med et metanolgeneratoranlæg, hvilket giver mulighed for emissions sejlads - såfremt driftsbetingelserne er de rette.

Batterier og back up

Fra Svitzers side er man også meget glade for den nye metanolløsning.

Her arbejder man nemlig med at sænke virksomhedens CO2-aftryk. Med det nye fartøj, er der tale om den første batteridrevne slæbebåd af sin slags i Svitzers flåde med 'metanol-batteri-hybrid-drift'.

Det vil sige, at den skal sejle på batterier det meste af tiden, mens det metanoldrevne generatoranlæg skal levere strøm til en hjælpemotor til back up.

- Vi sætter en mindre generator på, som kan køre på metanol, så vi også får erfaring med det brændstof, og så vi kan køre hjælpemotoren CO2-frit, forudsat vi får grøn metanol ombord, har Svitzers topchef Kasper Friis Nilaus tidligere fortalt til Søfart.

Det nye fartøj bliver bygget på det tyrkiske værft Uzmar Shipyards og er planlagt til levering i første halvdel af 2026.

10 år på batteri

Siden 2014 har Svitzer ganske vist haft fire slæbebåde i Vestaustralien med batterier, som dog primært har kunnet bruges i kortere tid af gangen – og altså til mindre mobiliseringsopgaver i havnen. Dét er forskellen til den kommende slæbebåd.

- Hvor vi dengang havde batterier, som skulle bruges til mobiliseringer, er der siden sket så meget med batteriteknologien, at man nu kan udføre længevarende operationer, selvfølgelig afhængig af hvor stort batteri, du sætter på, siger Kasper Friis Nilaus.

Er det her et pilotprojekt, eller er det den første af mange lignende slæbebåde hos jer?

- Det er forhåbentlig begge dele. Jeg er sikker på, at fremtiden kommer til at byde på mange flere batterislæbebåde, både hos os og i resten af industrien. Batterikapaciteten bliver bedre, og vi tror, at el-slæbebåde bliver en stor del af løsningen.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094