23948sdkhjf

El-færgen 'Ellen' i batteri-knibe – igen

El-færgen 'Ellen' skal sejle færre gange end planlagt, mens rederiet lokaliserer og løser batteri-problemerne 

Ærøfærgernes el-færge 'Ellen', der sejler ruten Søby-Fynshav, er endnu en gang kommet i batteriknibe.

Det skriver Fyens Stiftstidende

Problemerne med batterierne blev denne gang opdaget ved et tilfælde. 

- Batterierne var taget ud, fordi de skulle bruges i et forskningsprojekt på Syddansk Universitet, og her opdagede vi, da batterierne blev åbnet, at der var nogle fejl på dem. For at kunne sejle videre, har vi derfor byttet om på nogle batterigrupper, men det betyder så også, at vi er nødt til at sejle efter en nødsejlplan, siger rederidirektør Kim Nielsen til Fyens Stiftstidende. 

Indtil nytår vil 'Ellen' sejle sin rute fire gange dagligt i stedet for de planlagte fem. 

'Ellen' blev sat i drift i 2019 på ruten og er verdens længst rækkende el-færge med en rækkevidde, der i 2019 var syv gange længere end nogen anden fuldelektrisk bilfærge.

Om elfærgen 'Ellen' - Søby (Ærø) til Fynshav (Als)

Længde: 59,40 meter

Bredde: 13,40 meter

Kapacitet: 31 personbiler eller 4 lastbiler + 8 personbiler. 196 personer (sommer) eller 147 personer (vinter).

Hastighed: 13-15 knob

Motorkraft: 1500 kW (2 elmotorer á 750 kW)

Batterikapacitet: 4,3 MWh, 840 batterimoduler af 32 celler. 26.880 celler i alt. 

Værft: Søby Værft

Rederi: Ærø Kommune

Indsat: 2019

Finansiering: Ærø Kommune og fonden Horizon 2020 under EU-Kommissionen

Brand i 'Ellen' 

For blot et år siden kom 'Ellen' i problemer, da der opstod brand og kraftig røg fra et af batterirummene, da færgen netop var sejlet far Søby. Personalet fik slået alarm, vendt om og evakueret færgen. ingen personer kom til skade under branden, men 'Ellen' var først tilbage i drift i februar i år. 

Dengang skyldtes branden tilsyneladende fejl på et batteri. Efter branden udtalte Ærø-borgmester Peter Hansted, der er formand for 'Ellens' rederi, at det var hans "indtryk, at det handler om en fejl i et enkelt batteri."

Direktør for Ærøfærgerne, Kim Nielsen, oplyser til Fyens Stiftstidende, at det ikke er de nye batterier, der blev sat i færgen efter branden i juli 2023, den er gal med. Det er nogle af de gamle batterier, der er fundet fejl på. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109