23948sdkhjf

LNG har gang i storstilet comeback

Klassifikationsselskab registrerer 24 pct. vækst i alternative brændstoffer - og det er LNG, der fører an

Ifølge klassifikationsselskabet DNV er LNG igen det mest populære alternative brændstof til skibe.

I årets tredje kvartal var omkring 60 pct. af alle bestilte nybygninger bestilt med dual fuel-maskineri, der giver mulighed for at slå over på LNG. 

Dette markerer en betydelig stigning i brugen af LNG som brændstof, hvilket afspejler en bredere tendens i skibsindustrien mod mere bæredygtige og miljøvenlige energikilder.

Det skriver TradeWinds.

- LNG er helt talk-of-the-town blandt skibsrederne som det mest foretrukne alternative brændstof, udtaler Jason Stefanatos, der er global direktør for dekarbonisering hos DNV. 

Han tilføjer, at denne udvikling er et resultat af både lovkrav og en stigende bevidsthed om miljømæssige fordele ved LNG. 

Metan-problem

LNG, eller slet og ret bare flydende naturgas, er kendt for at reducere udledningen af svovloxider (SOx), kvælstofoxider (NOx) og partikler sammenlignet med traditionelle marine brændstoffer som tung fuelolie. Brændstoffet indfatter dog også et indtil videre uløst problem med udledning f den særdeles potente drivhus gas metan. 

Væksten i LNG-drevne skibe er også blevet understøttet af teknologiske fremskridt og investeringer i infrastruktur, der gør det lettere og mere omkostningseffektivt for rederier at skifte til LNG. 

Ifølge DNV's rapport har der været en markant stigning i antallet af LNG-bunkringsfaciliteter globalt, hvilket gør det mere tilgængeligt for skibe at tanke LNG i havne rundt om i verden.

Desuden har flere store rederier annonceret planer om at øge deres flåde af LNG-drevne skibe i de kommende år. 

I førersædet

Dette inkluderer både nybygninger og ombygninger af eksisterende skibe til LNG-drift. Denne tendens forventes at fortsætte, da industrien søger at opfylde de strenge emissionskrav, der er fastsat af internationale maritime organisationer som IMO.

Jason Stefanatos bemærker også, at mens LNG i øjeblikket er i førersædet, er der en voksende interesse for andre alternative brændstoffer som ammoniak og brint. 

Disse brændstoffer betragtes som potentielle løsninger på lang sigt, men de står stadig over for betydelige teknologiske og økonomiske udfordringer, før de kan blive mainstream.

DNV's data viser desuden, at investeringer i LNG-infrastruktur og teknologi vil fortsætte med at vokse, hvilket yderligere vil styrke LNG's position som det foretrukne alternative brændstof i skibsindustrien

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079