Shortsea-operatør udvider med egen container-flåde
Europæisk shortsea-operatør går ind i containermarkedet med stor nybyggerordre
På afstand kunne CLdN Ro-Ro's 8.000 lanemeter store ro/ro-skibe godt ligne en PTCC, hvilket de volumenmæssigt også ligger tæt op ad, men rampe- og trailerdæk-arrangementet er klassisk shorsea. Foto: CLdN Ro-Ro
Shortsea-operatøren CLdN har indgået en ordre på 10 containerskibe med kapacitet på 1.100 TEU, såkaldte lo lo-containerskibe (lift on, lift off), hos det sydkoreanske værft HD Hyundai Mipo Dockyard.
Det skriver Tradewinds.
Det belgisk-luxembourgske rederi, der hidtil har fokuseret på ro-ro-segmentet, træder dermed ind på containermarkedet med sin egen flåde.
De første af de 10 nybyggede containerskibe vil blive leveret fra januar 2027 og markerer således CLdNs entré i et nyt segment. Med ordren søger CLdN at udbygge sine aktiviteter på baggrund af selskabets eksisterende ro-ro-forretning.
Rederi køber stort: Vil have flere af verdens største shortsea ro/ro-skibe