23948sdkhjf

Påsejling af hvaler skal være slut: Rederierne har et ansvar

Danske Rederier rækker ud til deres medlemmer med nye guidelines til, hvordan de undgår at ramme hvaler

Hvert år dør et stort antal hvaler i sammenstød med civilisationens skibe.

Det er en kedelig udvikling både for bestanden af hvaler, men også for de rederier der står tilbage med regningen for skader på skroget - ikke mindst på mindre fartøjer, hvor skaderne kan være meget omfattende. 

Nu har Danske Rederier vedtaget en politik, der skal mindske risikoen påsejlingen af hvaler.

Det oplyser organisationen til Søfart. 

- Vi har et ansvar for at tage hensyn til livet i de have, som vores skibe sejler igennem. Jeg håber, at vi ved at øge opmærksomheden om problemet med påsejling af hvaler, kan være med til at mindske risikoen for, at det sker, siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Et kvarters ekstra sejltid

Danske Rederier ønsker at beskytte hvaler bedre, særligt i de områder, hvor de yngler, og opfordrer sine medlemmer til at træffe de nødvendige for­an­stalt­nin­ger til at mindske risikoen for påsejling af hvaler.

Søfart har tidligere beskrevet, hvordan DFDS har justeret på ruterne Pendrik-Trieste og Yalova-Sete for at passe på en bestand af ynglende kaskelotter.

- Hvalerne vandrer ikke, de er her året rundt og yngler her. Det er et kritisk område for dem, og da vi blev gjort opmærksom på det, gik vi selvfølgelig i dialog med dem, der vidste noget om det, har Sofie Lindegaard, head of sustainability i DFDS tidligere fortalt til Søfart.

I følge hende har justeringen givet ekstra sejltid, men det tager man med ophøjet ro i rederiet.

- Vi har lagt cirka et kvarter til, det har ikke den store betydning. Det er ikke noget, vi har meldt bredt ud, fordi vi har kunne absorbere den ekstra tid i terminalerne. Det er marginalt, hvad det har betydet, sagde Sofie Lindegaard tidligere til Søfart. 

Sofie Lindegaard fortæller desuden, at justeringen blev tilvejebragt efter dialog med lokale NGO'er i området, der vidste noget om hvalernes adfærd. 

Og præcis den dialog opfordrer Danske Rederier til at man tager. 

I den nye politik på området fremhæves behovet for at være opmærksom på og følge alle de eksisterende retningslinjer og anbefalinger, bl.a. i regi af IMO, og at opsøge den relevante information om hvalers færden, som løbende offentliggøres af bl.a. World Shipping Council, og tage højde for dette, når skibets rejse planlægges.

- Som et erhverv, der lever af havet, skal vi agere miljømæssigt forsvarligt og være med til at beskytte den marine biodiversitet og højne opmærksomheden om vigtigheden heraf, slutter Nina Porst.

Danske Rederiers Policy Paper om påsejling af hvaler (på engelsk)

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063