23948sdkhjf

Von der Leyen har sat sit hold: Her er dem, den maritime sektor skal holde øje med

Ursula von der Leyen, har nu sat sit nye EU-hold. 

Både hun og resten af kommissærkandidaterne skal dog stadig godkendes af Europa-Parlamentet, før de officielt kan tiltræde, men allerede nu er opgaverne fordelt, så vi kan se, hvilke kommissærer der fremover i særlig grad har indflydelse på den maritime industri.

Danske Maritime glæder sig over, at Dan Jørgensen er udpeget til den vigtige post som EU-kommissær for energi og boligpolitik. 

Hans opdrag er nu at arbejde for lavere energipriser, styrket energieffektivitet og for, at EU bliver mere selvforsynende på energiområdet.

- Dette arbejde vil have stor betydning for den grønne omstilling af skibsfarten, adgangen til fremtidens grønne brændstoffer og industriens konkurrenceevne, og Danske Maritime ser frem til et godt samarbejde med vores nye, danske kommissær om muligheder og behov i den maritime industri, lyder det fra direktør i Danske Maritime Jenny Braat i en skriftlig meddelelse til Søfart.

Bedre konkurrenceevne

En anden, der er værd at holde de maritime briller rettet mod, er Apostolos Tzitzikostas fra Grækenland. 

Han er tidligere guvernør for den græske region Centralmakedonien samt formand for EU’s Regionsudvalg fra 2020 til 2022. Han får nu rollen som kommissær for transport og turisme.

- Tzitzikostas har fået til opgave at “foreslå en ny maritim industristrategi for at forbedre konkurrenceevnen, bæredygtigheden og robustheden i den europæiske maritime fremstillingssektor” – som længe efterspurgt af den samlede europæiske maritime industri, herunder Danske Maritimes medlemmer, lyder det fra Jenny Braat. 

Et europæisk, maritimt modsvar

I følge Jenny Braat spiller den maritime sektor i Europa en afgørende rolle, når det kommer til den grønne omstilling af hele verdens skibsfart. Desuden er der også opgaven med at levere fartøjer det europæiske forsvar. 

- Industrien står klar til begge opgaver, og potentialet er stort. Men den maritime industri i Europa er udfordret af konkurrenceforvridninger fra resten af verden, som også satser strategisk på den maritime industri, siger Jenny Braat.

Asien har vi længe ydet statsstøtte og strategier, der skal sikre særligt en stor skibsbygningsindustri. USA er netop begyndt med tilsvarende støtte til egen produktion og kritiske undersøgelser af kinesisk statsstøtte. 

- EU er også nødt til at komme med et modsvar, der sikrer en fair global konkurrencesituation for den europæiske maritime industri, understreger Jenny Braat:

- Der er behov for en strategi, der går på tværs af hele Europa, hvilket vi både selv og via vores fælleseuropæiske organisation SEA Europe har arbejdet for længe. Global konkurrenceforvridning er noget, vi desværre alle sammen oplever, og samtidig skal vi sikre en fair konkurrencesituation internt i Europa, så vi undgår nationale støtteordninger fra de største lande med de dybeste lommer. 

- En fælleseuropæisk strategi skal sikre, at de bedste virksomheder vinder konkurrencen om både investeringer og kunder i en fair konkurrence – og den skal sikre, at Europa taler med én stærk stemme, når vi på globalt niveau arbejder kræver fair konkurrencevilkår, slutter hun. 

Læs mere om SEA Europes anbefalinger til en europæisk maritim strategi her.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078