23948sdkhjf

Hapag-Lloyd overvejer milliardinvestering i LNG-tonnage

Den kommende Mærsk-partner, Hapag-Lloyd, satser ifølge markedsrygter massivt på LNG i rederiets grønne omstilling 

Hapag-Lloyd er gået i markedet for at sikre sig fremtidige leverancer af containerskibe, der også kan sejle på alternative brændstoffer. 

Det skriver branchemediet TradeWinds.   

Det tyske rederi har ifølge mediet udsendt en forespørgsel om op til 30 nye skibe - en ordre, der potentielt kan have en samlet værdi på mere end 5 mia. dollars. 

Ifølge skibsmæglere leder Hapag-Lloyd mere konkret efter 10 skibe på mellem 15.000 og 16.000 TEU samt 10 skibe på mellem 8.000 og 9.000 TEU. 

Rederiet overvejer desuden optioner på yderligere fem skibe i hver størrelse. 

Forespørgslen behandles af en række af de største skibsmæglere, og ifølge disse har Hapag-Lloyd specifikt bedt om tilbud på skibe med dual-fuel maskineri, der giver mulighed for LNG-drift. 

En værftskilde udtaler dog til TradeWinds, at rederiet også undersøger metanol som alternativ drivkraft. 

Klar til nybygninger

Ifølge TradeWinds har Hapag-Lloyds topchef Rolf Habben Jansen tidligere udtalt sig i generelle vendinger om en en eventuelt kommende flådefornyelse:   

- Vi kommer afgjort til at forny vores flåde, da vi har nogle skibe, der simpelthen bliver for gamle. Vi skal også have bæredygtighed i mente, så ja - der vil komme investeringer i nybygninger indenfor en overskuelig fremtid, har direktøren tidligere udtalt til TradeWinds. 

Hapag-Lloyd har som bekendt indgået en alliance, Gemini, med A.P. Møller-Mærsk, som betyder, at parterne kan råde over kapacitet hos hinanden. 

Mærsk fremlagde i forbindelse med fremlæggelsen af seneste kvartalsregnskab en omfattende plan for flådefornyelse, ifølge hvilken rederiet vil supplere sin storstilede metanol-satsning med en række nybygninger, der skal klargøres til LNG-drift. 

Analyse: Så kom Mærsk ned fra træet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078