Isbryder-polemik hinsidan: To blev til én
Den svenske pendant til Søfartsstyrelsen, Sjøfartsverket, har indledt en ny udbudsrunde for bygningen af blot én ny isbryder.
I modsætning til de to, der oprindeligt var planlagt.
Ændringen skyldes budgetmæssige begrænsninger samt en ny analyse af behovet, som er udarbejdet af Sjøfartsverket.
Det skriver det svenske branchemedie Sjöfartstidningen.
Jonas Franzén, kommunikationsstrateg hos Sjøfartsverket, forklarer, at selvom der nu kun bygges én isbryder, udelukker det ikke fremtidige anskaffelser.
- Bare fordi vi bygger en nu, betyder det ikke, at vi ikke vil have flere isbrydere. Vi har situationen under kontrol og er bevidste om, at vi skal have udskiftet i alt fem isbrydere der blev anskaffet i løbet af 1970'erne," siger Jonas Franzén.
Den nye isbryder vil blive en del af en større strategi for at opdatere og forbedre den eksisterende flåde.
Sjøfartsverket har gennemført analyser for at bestemme den mest omkostningseffektive tilgang til flådefornyelsen.
Myndigheden understreger dog, at den kommende isbryder vil blive udstyret med moderne teknologier for at sikre langvarig service og effektivitet under de udfordrende isforhold.
Med udbudsrunden søger Sjøfartsverket at tiltrække tilbud fra skibsbyggere, der kan levere en højteknologisk isbryder, der opfylder de strenge krav, som de nordiske vintre stiller. Det er en prioritet at sikre, at den nye isbryder er robust, pålidelig og miljøvenlig, hvilket afspejler den voksende fokus på bæredygtighed i branchen, lyder det fra Sjøfartsverket.
Frem til efteråret 2023 var der igangsat en udbudsrunde gående på to isbrydere. Dette udbud blev dog aflyst kort før årsskiftet som følge af, at myndighederne ikke vurderede, at de indkomne bud var tilstrækkeligt attraktive.
Svenskerne klar til at bygge nye miljøvenlige isbrydere