Kæmpe kursfald for maritime aktier
I en dramatisk vending på de globale finansmarkeder oplevede aktiekurserne for globale rederier og værftsgrupper et historisk fald, der resulterede i betydelige tab for branchens førende aktører.
På en enkelt handelsdag blev mindst seks prominente rederier og værfter ramt af et markant fald i markedsværdi, hvor hver især mistede over 1 milliard dollar.
Det skriver Tradewinds.
Blandt de mest påvirkede var det japanske rederi-konglomerat bestående af Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha (NYK) og Kawasaki Kisen Kaisha (K Line), som alle oplevede en markant nedgang i deres aktieværdi.
Ligeledes blev de to førende sydkoreanske rederier hårdt ramt af denne uventede økonomiske storm.
Aktieturbolensen påvirkede også en del af kapitalfonde, der investerer målrettet i shipping. Det gjaldt f.eks. for SonicShares Global Shipping ETF, en børsnoteret fond baseret i New York, som opretholder en omfattende portefølje af nøgleaktier inden for global skibsfart.
Fondens værdi faldt med 5% til 31,26 dollar pr. aktie i løbet af mandag, hvilket afspejler den bredere usikkerhed og de negative sentiment, der prægede markedet.
Herhjemme blev A.P. Møller-Mærsk også ramt af shipping-nedturen, dog i langt mindre grad end andre sammenlignelige aktier, og i løbet af mandagen rettede aktiekursen sig markant op.
På en mandag, hvor de tonangivende danske aktier kunne notere markante fald, lå Mærsk-aktien rent faktisk i top, hvor A-aktien ligefrem steg med 0,1 pct. til 10.610 kr., og B-aktien falder 0,3 pct. til 10.810 kr.
- Jeg er faktisk lidt overrasket over, at Mærsk klarer det godt. De asiatiske rederiaktier faldt tungt mandag – og det er svært at sige, hvorfor Mærsk ikke trækkes mere ned, udtaler Mads Zink, chefstrateg i Danske Bank til MarketWire.