Flying Tiger og DSV begraver stridsøksen i trecifret millionstrid
Det danske logistikfirma DSV og selskabet bag Flying Tiger Copenhagen, Zebra, har begravet stridsøksen og indgået et forlig i en sag om en halv mia. kr.
Det oplyser Sø- og Handelsretten, skriver mediet Shippingwatch.
Butikskæden Flying Tiger trak fragtgiganten i retten på baggrund af en toårig aftale, der blev indgået mellem de to parter kort før coronapandemien, der lagde logistikmarkedet under pres.
Aftalen mellem de to parter var ifølge mediet Finans til en fast pris. DSV valgte ifølge butikskæden alligevel at hæve priserne, da pandemien satte sit tydelig spor på fragtmarkedet, skrev Finans i marts sidste år.
I Flying Tigers optik var det et brud på kontrakten, hvilket var en del af grunden til, at kæden tog sagen i retten. Derudover mente Flying Tiger også, at DSV ikke leverede den plads på containere, som kæden var blevet lovet.
Krav på halv milliard
Shippingwatch skriver, at moderselskabet til Flying Tiger, Zebra, krævede 500 mio. kr. af DSV, da det er det, selskabet har vurderet, butikskæden har betalt for meget for fragten.
I Zebras årsberetning for 2023 skrev selskabet, at man betalte de højere fragtrater under protest i perioden juni 2021 til maj 2022. Selskabet skrev, at det havde forsøgt at løse striden i dialog med modparten i sagen uden held.
Derfor valgte Zebra at tage sagen videre til Sø- og Handelsretten.
Mærsk overtog
I årsberetningen lød det, at selskabet fortsat havde stor tro på, at de øgede omkostningerne ville blive dækket. Sagen var sat til at køre i retten fra august til oktober i år.
Shippingwatch skriver, at det ikke har været muligt at få yderligere informationer om forliget mellem de to parter.
A.P. Møller Mærsk overtog i 2023 store dele af fragten for Flying Tiger, som derudover også har en aftale med logistikvirksomheden Dachser.
/ritzau/