23948sdkhjf

Mærsk hiver Aarhus Havn i retten

Aarhus Havn vil have en havneoperatør mere, men det ønsker Mærsk ikke. Derfor går rederiet rettens vej

A.P. Møller Mærsk har anmodet byretten i Aarhus om et midlertidigt påbud mod Aarhus Havn.

Det skriver Din Avis Aarhus og Århus Stiftstidende torsdag.

Mærsks havneoperatør APM Terminals driver lige nu alene containeroperationen på Aarhus Havn, men ifølge Mærsk har Aarhus Havn nu ambitioner om at få endnu en konkurrerende operatør til havnen. 

Det er Mærsk utilfreds med. Og derfor har rederiet nu anmodet byretten i Aarhus om at udstede et midlertidigt påbud mod Aarhus Havn, så den ikke kan indgå nye aftaler for udnyttelse af havnens arealer til containere.

Ifølge Mærsk har havnen ikke har været åben nok i processen. Koncernens anklage lyder, at havnen har forbrudt sig mod god forvaltningsskik, skriver DR.

- Det er principielt afgørende, at der er transparens og ordentlighed i offentlig forvaltning. Mærsk har løbende forsøgt at få en dialog med Aarhus Havn om dette, men det er trods gentagne forsøg desværre ikke lykkedes, og derfor har vi nu valgt at gå rettens vej for at få forløbet afklaret, skriver Chief Corporate Affairs Officer i Mærsk Caroline Pontoppidan i en mail til DR.

Aldrig positivt at være i strid

I sidste måned kom Din Avis Aarhus i besiddelse af et brev, som direktør for APM Terminals Mikael Gutman skrev til byrådsmedlemmer i Aarhus.

Her advarede han mod at introducere en ny operatør og lod forstå, at det kan tvinge Mærsk til at tilbagetrække et tilbud om at investere over to milliarder kroner i at effektivisere og modernisere containerhåndteringen på havnen.

Torsdag oplyser direktør i Aarhus Havn Thomas Haber Borch til DR, at striden mellem havnen og Mærsk handler om indholdet af det Memorandum of Understanding, som Aarhus Havn og APM Terminals indgik i 2020. Et Memorandum of Understanding eller på dansk et forståelsespapir samler punkter, parter er blevet enige om, men uden juridisk binding.

- Den uenighed vil APM Terminals gerne have afgjort af Retten. Det er naturligvis aldrig positivt at være i strid med en kunde, men det sker af og til i erhvervslivet, skriver havnedirektøren til DR.

Kuldsejlet plan

Mærsks tilbud om at investere milliarder i havnen kom, efter at der blev sat en politisk stopper for den planlagte udvidelse på 43 hektar af Aarhus Havn. I juni meddelte Aarhus Byråds forligsparter bag udvidelsen, at projektet ville blive på pause "i en årrække".

Det skal i stedet være op til et nyt byråd efter kommunalvalget næste år at beslutte, om projektet skal genoptages. Udvidelsen af havnen havde været mange år undervejs, men blev i slutningen af maj stoppet af Planklagenævnet.

Nævnet gav medhold i en klagesag, da "miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljørapport ikke er opfyldt", lød det dengang. Samtidig led vurderingen af "væsentlig retlig mangel".

Læs mere om den skrinlagte udvidelse:

Kuldsejlet havneudvidelse: Nu skyder borgmester bolden over til staten

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266