DFDS dropper ud af aftalen med P&O Ferries på kanalen
Ved udgangen af august forlader DFDS rederiets såkaldte space charteraftale med P&O Ferries på Den Engelske Kanal.
Det oplyser rederiet i en børsmeddelelse.
Aftalen fra maj 2021 har skullet give fragtkunderne kortere ventetider, da de har været sikret plads på til lasterne fra Dover til Calais, uanset om færgen er fra P&O Ferries eller DFDS.
Men P&O Ferries indgik indgået en lignende Space Charter-aftale med en tredje færgeoperatør på Dover-Calais ruten, Irish Ferries, og det ændrer vilkårene i aftalen med P&O, skriver DFDS.
Har ført til kompleksitet
Rederiet mener, at det i øjeblikket er bedre stillet kommercielt ved at operere uden for en space charteraftale.
Endvidere oplyser DFDS, at selvom aftalen har givet fordele for nogle fragtkundesegmenter, har den også resulteret i 'kompleksitet og begrænsninger,
- Selvom vi fortsat er åbne for samarbejdsmuligheder for yderligere at forbedre effektiviteten af vores færgedrift på Dover-strædet, mener vi, at vi i øjeblikket bedst servicerer vores kunder og markedet ved at drive vores to ruter ud af Dover uden for en space charteraftale, siger Filip Werne Hermann, VP og chef for Den Engelske Kanal og Baltikum i meddelelsen.
Rederiet skriver, at den fortsætter arbejdet med at optimere på dets to kanalruter, Dover-Calais og Dover-Dunkirk, med henblik på at give fragtkunder og passagerer pålidelige og effektive færgetjenester på kanalen.
- Derudover fortsætter vi med at forfølge vores ambition om fra 2029 at tilbyde dekarboniserede færgeruter på Den Engelske Kanal gennem indsættelsen af elektriske færger, skriver DFDS.